Powered by Jasper Roberts - Blog

Kasslergratäng med potatis och mango chutney

Godkväll i stugorna!
 
Hoppas ni haft en bra onsdag idag? Mina gäster har åkt hem idag, så nu är det tillbaka till normalt här hemma. Alltid kul att ha folk här dock tycker jag, sällskapssjuk människa som jag är. ;-) Vi har inte gjort något särskilt egentligen, tagit det lugnt och bara umgåtts, precis så där lagom ambitionslöst och bekvämt liksom. :-)
 
I måndags när de kom gjorde jag kasslergratäng på kvällen. Perfekt med gratängmiddag när man har gäster tycker jag. Eftersom maten sköter sig själv i ugnen får man mer tid att umgås istället. Alla åt med god aptit, och min kusins sambo tog om tre gånger (!) vilket jag tar som ett mycket, mycket bra betyg med tanke på att han är ganska kräsen när det kommer till mat.
 

Kasslergratäng med potatis och mango chutney

 

 
6 portioner
 
  • ca 1 kg potatis
  • 500 gram kassler
  • 1 dl mango chutney
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl mjölk
  • 0,5 dl chilisås
  • salt och peppar
 
  1. Skala potatisen och skiva den i tunna skivor. Strimla kasslern.
  2. Lägg potatisen i en ugnssäker form och fördela ut kasslerna ovanpå.
  3. Blanda sammam matlagningsgrädde, mjölk, mango chutney och chilisås. Smaka av med salt och peppar.
  4. Häll gräddblandningen över kasslern så den rinner ner emellan allt.
  5. Gratinera i ugnen på 175 grader i ca 50-60 minuter tills potatisen är mjuk. Lägg eventuellt över aluminiumfolie när halva tiden gått för att förhindra att kasslern bränns vid.
 
 
Jag serverade min gratäng med en enkel och god morotssallad denna gången. Även den var mycket uppskattad av alla som satt runt bordet och åt.
Jag gjorde den på romansallad, skivad gurka och en stor hög rivna morötter. Sedan gjorde jag en snabb vinegrette på olivolja, balsamvinäger och lite grönsakskrydda. Superenkelt och supergott.