Powered by Jasper Roberts - Blog

Potatis- och kasslergratäng

Godkväll i stugorna!
 
Nu är jag hemkommen från jobbet och sitter just nu och smaskar på lite kvällsgott. Jag stannade till i affären på vägen hem och köpte en liten bit brieost och ett gäng gröna vindruvor - det är sååå gott tillsammans! Så, det fick bli mitt kvällsmål idag.
 
Innan jag började jobba tog jag en runda till Grand Samarkand (ja, idag igen) och handlade lite till. Igår var det ju barnen som fick kläder, så idag var det min tur minsann! Det är ju så obeskrivligt roligt att shoppa nu när jag faktiskt kan köpa sådana kläder som jag faktiskt vill ha, istället för som innan när jag snällt fick köpa de få plagg jag lyckades hitta som jag fick på mig. 
Jag kom hem med en jeanskjol, ett par nya jeans, ett linne och en tröja. Allt i storlek 44/M! Obeskrivligt verkligen! Jag kan inte fatta att jag kan ha MEDIUM!? I höstas fick jag liksom inte ens på mig  XL, och nu M! Även om jag har ca 20 kg kvar att gå ner, så dör jag en smula av lycka varje gång jag står i ett omklädningsrum och provar kläder.
 
Nåja, nu ska vi inte prata om kläder längre, för denna gången, utan vi ska prata mat istället så klart. Nämligen gratängmat, och närmare bestämt kasslergratäng. Det finns redan ett recept på en kasslergratäng med mango chutney här på bloggen, men vill man ha en mer klassiskt smakade gratäng så kommer här ett annat alternativ. 
 

Potatis- och kasslergratäng

 
ca 6 portioner
 
  • ca 1 kg potatis
  • 600 gram kassler
  • 2 gula lökar
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl mjölk
  • 1-2 dl riven ost
  • salt och peppar
 
  1. Skala och skär potatisen i strimlor och strimla även kasslern.
  2. Finhacka löken och bryn den lite lätt.
  3. Blanda potatisstrimlor, brynt lök och kassler i en ugnssäker form. 
  4. Blanda samman grädde och mjölk. Smaka av med salt och peppar. Häll grädden över potatisen och kasslern.
  5. Strö sist över riven ost. 
  6. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 45-50 minuter.
 
OBS! Skölj INTE av potatisen när ni strimlat den. Stärkelsen i potatisen gör så att gratängen binder ihop sig.
 
Servera sedan gratängen tillsammans med en god krispig sallad.
 
Jag älskar gratängmat, eller ugnsplåtsmat så att säga... Helt enkelt allt sådant som sköter sig själv i ugnen. Man förbereder bara lite, sen kan man ägna sig åt något annat tills maten är klar och man kan sätta sig vid matbordet.
Gratänger, och så även denna, går ju även jättebra att göra i förväg och sedan bara värma upp när man kommer hem - hälsosam "snabbmat" som passar perfekt en hektiskt vardag!
 

#1 - - Trollmamma:

Grattis till M! Jag känner igen känslan så väl. För ett år sen drog jag stl 52, nu har jag 38-40! Fast fortfarande för mycket mage som hänger o skvalpar, jag tar inte bikini till badhallen direkt... Den negativa saken är väl att tuttarna försvunnit totalt, ännu ett skäl att inte ha bikini. :)
Gratängen ser härlig ut, måste jag testa vid tillfälle.