Powered by Jasper Roberts - Blog

Morotslasagne

Välkommen februari!
 
Idag säger jag hej från hemmets lugna vrå igen, trots att jag egentligen skulle jobbat just nu. Ja, jag är hemma igen, med min dotter som fortfarande tyvärr inte är riktigt frisk. Idag är hon dock lite piggare än både igår och förrgår, så jag hoppas så innerligt att det börjar gå över nu? Hon har varit sjuk med feber till och från i snart två veckor hon med nu... Denna sjukan har verkligen varit envis, varken jag eller barnen brukar vara sjuka. Nej, nu håller vi alla tummar vi har att det snart är över!
 
Hemma just nu som sagt, men ska jobba en sväng senare idag, ska bara vänta på att pappan i familjen kommer hem från sitt jobb. Vi får träffas i dörren idag helt enkelt. Så kan det bli ibland, men det går det med. I övrigt har jag massor att stå i imorgon... Min son fyller nämligen år på fredag, hela 8 år blir han nu, och det ska fixas med presenter, önskemat och givtevis tårta! På önskelistan står hamburgare till middag och en blå prinsesstårta till fika, så det ska denna mamman givetvis ordna. Sen är det kalas som gäller hela helgen sen. Ni kan tro att jag har en pojke här hemma som verkligen längtar! 
 
Hursom, på fredag blir det alltså hamburgare som önskat, men just idag? Idag är det Vegetariska Dagen 2017, så idag kan det ju passa med en vegetarisk middag dagen till ära, eller vad säger ni? I helgen tipsade jag ju om en helt vegetarisk matsdel med sju vegetariska middagar som man kan njuta av en hel vecka, så kika på den om ni vill ha fler tips och idéer vetja. 
Eftersom det är just Vegetariska Dagen idag så kan jag ju inte låta bli att buda på ett vegetariskt recept även idag. Så, idag tänkte jag bjuda på en vegetarisk version av en av mina all-time favoriträtter, nämligen lasagne! Jag verkligen älskar lasagne och tackar aldrig nej till en god lasagne helt enkelt. Denna vegetariska morotslasagnen är inget undantag! Min svägerska bjöd på denna för några helger sedan när vi var där över helgen och hälsade på, och den gick hem. Fylld till bredden med rivna morötter får den en liten sötaktig smak som verkligen inte går av för hackor vill jag lova! Var inte rädd för att testa, jag tvivlar starkt på att ni kommer bli besvikna. 
 
Smaklig spis allesammans!
 

Morotslasagne

 
 4-6 portioner
 
  • 2 paket färska lasagneplattor
  • 4 stora morötter
  • 500 gram naturell keso
  • 2 burkar krossade tomater
  • 2 dl vatten
  • 2 gula lökar
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 krm oregano
  • ca 2 dl riven ost
  • salt och vitpeppar
 
  1. Skala och riv morötterna fint, och finhacka löken och vitlöken.
  2. Fräs morötter, lök och vitlök i en stor kastrull, tills löken blir glansig.
  3. Häll över det krossade tomaterna, vatten och oregano.
  4. Låt koka upp och puttra samman i ca 15 minuter.
  5. Krydda med salt och vitpeppar efter smak. 
  6. Ta bort såsen från plattan och rör ner keson. 
  7. Varva lasagneplattor med morots- och tomatsås i en ugnssäker form.
  8. Toppa med riven ost.
  9. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter.
 
Servera gärna lasagnen med en god och krispig hemmagjord klassisk coleslaw
 
#1 - - Jessica Högberg:

Fina bilder och recept bjuder du på, glad att jag hittade dej!

Svar: Tack snälla, vad roligt! <3 Glad att du hittade hit, och hoppas du kommer fortsätta trivas! :-D
Jessica Fransson