Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassisk coleslaw

Hej och godkväll!
 
Hoppas helgen har börjat bra för er? Jag är hemma från jobbet nu och tänkte sätta mig här en snabbis innan jag tar fredagskväll så att säga. Jag lovade ju er receptet på min hemmagjorda coleslaw, och här kommer det, som utlovat!
 

Klassisk coleslaw

 
4 portioner
 
  • ca 8 dl vitkål
  • 2 morötter
  • 1,5 dl creme fracihe
  • 0,5 dl lättmajonnäs
  • 1 tsk dijonsenap
  • 0,5 tsk salt
  • 1 tsk socker
  • ca 1 krm grovmalen svartpeppar
 
  1. Strimla vitkålen fint och riv morötterna fint.
  2. Rör samman creme fraiche, majonnäs och senap. Smaka av med salt, socker och peppar.
  3. Blanda ner kål och morötter i creme fraicheblandningen och ställ kallt (gärna någon timme) så det får dra sig.
 
Servera exempelvis som tillbehör till grillat, eller med en Pulled Pork-burgare!
 
 
Tips!
  • Riv vitkålen med hjälp av en osthyvel för att få perfekt tunna, fina strimlor!
  • Ersätt creme fraichen med naturell kesella/kvarg för ett lite mer proteinrikt alternativ!