Powered by Jasper Roberts - Blog

Serranolindad kalkonfilé med apelsinsås och ugnsrostad timjanpotatis

God fortsättning allesammans!
 
Jag hoppas innerligt att ni haft en bra jul tillsammans med era nära och kära!? Det har i alla fall jag haft med mina, och jag har dessutom hunnit vara iväg på lite äventyr sen sist! Jag har varit ledig en och en halv vecka nu ungefär, och det har varit så himla skönt vekligen vill jag lova. Vad har jag då gjort under min ledighet? Jo, jag har varit på en liten resa till London minsann.
Jag och min lilla familj åkte till London tillsammans med min svägerska och hennes familj, samt min svärmor. Vi var i Lodon i fyra dagar och lyckades på den tiden hinna med Hyde Parks Winter Wonderland, London Eye, sightseeing och shopping. Ja, och en himlas massa tunnebaneåkande. På Winter Wonderland i Hyde Park åkte barnen karuseller, och vi tittade i julmarknadsstånd och hälsade dessutom på i The Magical Ice Kingdom där de karvat ut en massa konstellationer av olika människor, djur och ett gigantiskt isslott. Det var riktigt häftigt! Jag, barnen och sambon åkte London Eye där vi såg mer eller mindre större delen av hela London från luften, och det var också riktigt härftigt. Vi hann med att kika på sevärdheterna, och vi hann med en del shopping också. Barnens favorit var M&M World i närheten av Picadilly Circus - en fyra våningar hög affär med bara M&Ms. De hade både godis, kläder och diverese leksaker och andra prylar. Nej, vi kom givetvis inte ut ur den affären tomhämta, haha! Nåväl, hur som helst hade vi en riktigt härlig liten minisemester så här precis inna jul, och det är alltid kul att komma iväg om ni frågar mig, oavsett när. 
 
Jul då? Jo, det har vi givetvis firat det med! Vi kom hem från London precis innan jul, så vi stannde kvar nere i Skåne hos min svägerska till julafton där vi firade tillsammans med sambons familj. Barnen och deras små kusiner var givetvis överlyckliga över att det äntligen var julafton och att Tomten kom med en massa klappar till dem. På barnens önskelistor stod det Minecraft-lego och The Descendants-dockor, och snälla Tomten kom med exakt det också, så de var mer än nöjda. 
Juldagen firade vi tillsammans med min familj i Blekinge, hemma hos mina morföräldrar, som varje juldag. Då är det nämligen dags för årets lutfisk-middag med senapssås och efterföljande Ris a la Malta, och ja, jag längtar efter det lika mycket varje år. Ris a la Maltan är det bästa med hela julen om ni frågar mig! Mormor gör dessutom så klart den allra godaste av dem alla! 
 
Nu är dock julen över för denna gången, och nu blickar vi framåt mot nyårsafton istället! Ja, på lördag smäller det som man säger. Vad har ni för planer? Vi ska hem till en vänner där vi ska fira in vårt nyår tillsammans. Äta gott och skåla in 2017 när klockan slår midnatt. Vad det blir för gott på tallrikarna vet jag inte exakt, men det vankas tre-rätters i alla fall, och jag är övertygad om att det kommer bli gott.
På tal om tre-rätters till nyår, så kanske det kan passa med lite tips inför nyårsmiddagen här och nu. Ni kanske är många där ute som ska ha nyårsfirandet hemma hos er, och därmed också stå för maten. Här på bloggen hittar ni en hel tre-rätterskategori där ni kan få en massa med uppslag på vad ni kan bjuda på om ni fortfarande letar efter lite inspiration? Ni hittar föregånde års nyårsmenyer och andra tre-rätters som jag bjudit på genom åren. 
Här och nu tänkte jag bjuda på ännu ett tips inför årets nyårsmiddag, nämligen kalkonfilé. Man måste ju inte äta ox- eller fläskfilé bara för att det är nyårsafton, nej, det kan vara minst lika gott med ett fågelalternativ på middagsbordet, jag lovar. Här har ni exempelvis en gudomligt saftig kalkon som ackompanjeras av en fantastiskt god apelsinsås och hemmagjorda timjanpotais. En nyårs-huvudrätt som garanterat gör alla era middagsgäster mer än nöjda! 
 

Serranolindad kalkonfilé med apelsinsås och ugnsrostad timjanpotatis


4 portioner
 
Serranolindad kalkonfilé:
  • 2 kalkonfiléer, 700 gram
  • 100 gram skivad serranoskinka
  • salt och svartpeppar
 
  1. Salta och peppra kalkonfiléerna.
  2. Linda skinkan runt kalkonen och bind upp med steksnöre.
  3. Bryn filéerna i en het stekpanna med smör, ca 2 minuter på varje sida. 
  4. Lägg kalkonen i en ugnssäker form.
  5. Tillaga i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter (innertemperatur 70 grader)
  6. Låt köttet vila i 10 minuter, och skär sedan upp det i skivor. 
 
Apelsinsås
  • 0,5 dl socker
  • 2 msk äppelcidervinäger
  • 4 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning
  • rivet skal av 0,5 apelsin
  • pressad saft från 2 apelsiner
  • 2 tsk maizena
  • salt och svartpeppar
 
  1. Smält sockret i en tjockbottnad kastrull. 
  2. Ta kastrullen från värmen och rör ner vinäger, vatten, smulad buljongtärning, apelsinskal och apelsinsaft.
  3. Ställ tillbaka på plattan och låt koka ner till ungefär hälften av mängen återstår. 
  4. Sila såsen och häll tillbaka i kastrullen. 
  5. Red av med maizenan utrörd i lite vatten. 
  6. Smaka av med salt och peppar.
 
Ugnsrostad timjanpotatis
  • 600 gram fast potatis
  • ca 2 msk rapsolja
  • ca 1 msk flingsalt
  • ca 2 msk torkad timjan
 
  1. Skala och dela potatisen i klyftor. 
  2. Lägg potatisklyftorna i en ugnssäker form och blanda dem med olja, salt och timjan. 
  3. Rosta potatisen i ugnen på 225 grader i ca 20 mminuter. 
 
Servera kalkonfilén tillsammans med timjanpotias och apelsinsås, och varför inte lätt förvällda sockerärtor till.