Powered by Jasper Roberts - Blog

Lutfisk med senapssås

Hej vänner!!
 
Härlig med fredag igen eller vad säger ni?
Själv har jag avklarat den sista av julklappsinhandlingen idag, och det känns riktigt skönt verkligen! Nu har jag bara inslagningen kvar, och det tycker jag är jätteroligt verkligen! Jag har alltid tyckt det varit väldigt roligt att slå in paket.
 
Jag antar att de flesta av er är mitt uppe i julstressen nu? Hoppas ni hinner slappna av och njuta lite också emellanåt? Jag tar det ganska lugnt, brukar inte stressa upp mig så lätt, vilket jag är tacksam för. Vi ska dessutom vara borta hela julen så jag behöver inte tänka på så mycket mer än julklapparna faktiskt, vilket så klart är en fördel. ;-)
 
Mat kommer det ju bli en hel del den kommande veckan, mycket och god mat! Den maten jag alltid ser fram emot mest vid jul är faktiskt dock inte julbordet på julafton... På juldagen brukar vi alltid äta lutfisk hemma hos mina älskade morföräldrar, och det är en lika stark tradition i min släkt som själva julafton! Lufisken? Ja, det är den som är det bästa med hela julen tycker, och så klart även den efterföljande ris a la Maltan som min mormor alltid gör till efterrätt! Mums! Jag längtar redan till onsdag!!
 

Lutfisk med senapssås

 
4 portioner
 
Lutfisk:
  • 1 kg lutfisk
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk mald kryddpeppar
 
  1. Lägg lutfisken i blöt i rikligt med kallt vatten. Låt stå kallt i ett dygn.
  2. Skölj av och lägg lutfisken i en ugnssäker form eller långpanna. Salta och krydda med kryddpeppar.
  3. Täck fisken med folie och sätt in den i ugnen på 200 grader i ca 45-50 minuter.
 
Senapssås:
  • 5 dl mjölk
  • 2,5 msk vetemjöl
  • 1-2 msk smör
  • 1/2 tsk salt
  • salt och peppar
  • 2-3 msk hela senapsfrön
 
  1. Rör ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt smöret och häll i resten av mjölken under omrörning.
  2. Krossa senapsfröna i en mortel och häll ner dem i såsen.
  3. Koka upp och koka på svag värme ca 4 minuter tills den börjar tjockna. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med lutfisken och kokt potatis.
 
 
Tips!
Ha i mer, eller mindre, senpasfrön i såsen efter smak. Börja med mindre mängd och öka efter hand tills det passar dina smaklökar!