Powered by Jasper Roberts - Blog

Ris a la Malta

Godmorgon Juldagen!
 
Jag hoppas att ni alla hade en riktigt fantastikt mysig julafton igår och att ni sovit gott inatt!
Min lilla familj och jag spenderade julafton igår hemma hos min svägerska och hennes familj tillsammans med min svärmor och hennes mamma. Kusinerna lekte tillsammans och vi öppnade en massa julklappar och åt alldeles för mycket av den goda maten min svägerska gjort. Ni vet, precis så där som det ska vara med andra ord!
Vi började julaftonsmorgonen med en god brunch och sedan begav vi oss av till kyrkan där det var ett litet jul-spel för barnen. Väl tillbaka var det en massa god mat, Kalle Anka på tv och så en massa klappar som sagt. Barnen var överförtjusta och fick precis vad de hade önskat sig, så de var mer än nöjda och glada.
 
Idag ska vi sätta oss i bilen och köra hem till mina älskade morföräldrar där min släkt samlas varje år på Juldagen för vår traditiolla lutfisk-middag och ännu fler julklappar! Mormor har serverat lutfik med senapssås i alla år på Juldagen sen jag föddes, och långt innan dess också, och det är lika mycket jul för mig som själva Julafton. Jag älskar lutfisk med mormors hemmagjorda senapssås!
Lika stor tradition som själva lutfisken är efterrätten - mormor servera alltid Ris a la Malta till efterätt, och den ska enligt henne serveras tillsammans med inlagda persikor, för det är hon uppväxt med. Likaså jag med andra ord, och det är inte jul utan mormors lutfisk och efterfäljande Ris a la Malta med persikor. Julens absolut godaste måste-efterrätt! 
 

Ris a la Malta


4 portioner
 
  • 2 dl grötris
  • 4 dl vatten
  • 0,5 tsk salt
  • 1 l mjölk
  • 2 dl vispgrädde
  • 0,5 dl florsocker
  • 1 msk vaniljsocker
 
  1. Koka riset med vatten och salt i en gryta ca 10 min under lock.
  2. Tillsätt mjölken och låt stå och svälla på svag värme ca 45 min under lock.
  3. Låt gröten kallna.
  4. Vispa grädden fast. Vänd ner grädden i den kalla gröten.
  5. Smaka av med flor- och vaniljsocker.
 
Servera tillsammans med clementin- eller apelsinklyftor, eller persikor i lag.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook