Powered by Jasper Roberts - Blog

Vita chokladbollar

Hej igen allesammans!
 
Hoppas ni fått en riktigt bra start på denna veckan? Min måndag började med en vända ner till skolan med sonen som idag för andra gången skulle göra ett besök med sin kommande förskoleklass som han ska börja i efter sommarlovet. När jag hämtade honom på skolgården någon dryg timme senare igen så skuttade han av glädje för att han hade träffat och lekt med några killar som var hans bästa vänner på förskolan förra året. De är ett år äldre än honom och började alltså förskoleklassen redan i höstas och han har saknat dem på förskolan, han pratar om dem ofta. Idag hade de fått leka igen, på skolgården. Han är så spänd på att få börja på skolan, och jag är helt övertygad om att det kommer bli hur bra som helst verkligen!
 
Efter upphämtning på skolan hade vi bestämt att vi skulle åka och köpa glass, så det gjorde vi och vi passade även på att kika in i bakgången i affären där vi fick med oss lite vit bakchoklad hem. Det är ju nämligen Chokladbollens dag idag! Jo, så är det, så idag måste man så klart baka chokladbollar! Jag tänkte att det kunde vara kul att testa en lite alternativ chokladboll, istället för de traditionella med kakao i, och hittade ett tips hos Herr Havreflarn som jag bestämde mig för att testa dagen till ära. Vita chokladbollar som helt klart var ett riktigt gott tillbehör till min kopp eftermiddagskaffe! Testa ni med vetja, helst redan idag! 
 
Tips!
Vill ni ha ett lite nyttigare boll-alternativ? Då har jag recept på nyttiga proteinbollar och även proteinbollar med bär här på bloggen! Passa på och njut av en boll när det är chokladbollens dag! 
 

Vita chokladbollar

 
ca 20 stycken
 
  • 150 gram vit bakchoklad
  • 100 gram smör
  • 5 dl havregryn
  • 0,5 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • pärlsocker eller kokos till garnering
 
  1. Vispa ihop smör, havregryn, socker och avniljsocker till en grynig massa, gärna med hjälp av en elvisp eller matberedare.
  2. Smält chokladen över vattenbad, eller i micon. 
  3. Tillsätt chokladen till havremassan och rör samman till en jämn smet.
  4. Rulla till bollar, ca 20 stycken. 
  5. Rulla bollarna i antingen kokos eller pärlsocker, efter smak.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - Robex Lundgren:

mumms

#2 - - Annster:

Åh, ser riktigt gott ut :)