Powered by Jasper Roberts - Blog

Svenska flaggkakor

Sveriges Nationaldag!

 
Ja, mina vänner, idag är det Sveriges Nationaldag, och det måste så klart firas! Här i Sverige tycker jag generellt att vi är ganska dåliga på att fira nationdagen tyvärr. Jag menar, titta bara på länder som Norge, och USA exempelvis där man firar med pompa och ståt, och det är verkligen en högstidsdag! Jag kan önska att det skulle varit lite mer pompa och ståt även här hemma i vårt land, men det kommer kanske? Nationaldagen har ju förvisso nämligen fått mer uppmärksamhet de senare åren än tidigare, så man vet ju aldrig -.kanske blir det större och större!?
 
Hursom helst, vad ska ni hitta på idag, har ni några planer?
 
Jag ska spendera denna nationaldag på jobbet, och där ska vi så klart fira med god mat och trevligt sällskap. Igår förberedde jag en hemmagjord smörgåstårta som stått i kylen över natten som jag ska dekorera nu på förmiddagen och sen ska vi mumsa i oss den till lunch tillsammans! Jag har dessutom förberett en jordgubbstårta som också den bara ska dekoreras idag, och sen blir den fantastiskt god tillsammans med den där koppen eftermiddagskaffe vill jag lova!
Som om inte det vore nog så tänkte jag ta med mig och bjuda på en liten överraskning idag också! Vad för överraskning? Jo, häromdagen skrev jag ju att jag höll på att förebereda något inför just denna dagen, och det var inget mindre än Svenska Flaggkakor! De är lite pilliga att göra, men går snabbt att både tillverka och grädda, men framför allt gör de sig ypperligt bra till kaffet. Plus att man blir alltid glad av färg tycker jag! Vad kan vara mer passande en dag som denna?
 
Jag önskar er alla en riktigt trevlig nationaldag!
 

Svenska flaggkakor


ca 30 stycken
 
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 200 gram smör
  • 4 tsk vaniljsocker
  • gul pastafärg
  • blå pastafärg
 
  1. Hacka samman mjölk, socker, vanlijsocker och smör till en deg, gärna med hjälp av en matberedare.
  2. Dela degen i två delar. Blanda ena delen med gul pastafärg, och den andra med blå pastafärg.
  3. Rulla ut degen i längder (tre gula, och fyra blåa).
  4. Lägg en lite tunnare gul längd emellan två blåa. Platt sedan lätt till en av de gula längderna så den blir lika bred som den sammanlagda blå/gula "bottendelen" och lägg den ovanpå. Lägg sedan ytterligare en lite tunnare gul längd i emellan två blåa överst. Så det ser ut som svenska flaggan när man tittar på den i genomskärning. 
  5. Lägg gärna längden kallt i ca 30 minuter, så blir de lättare att skära!
  6. Skär längderna i skivor, ca knappt 0,5 cm tjocka.
  7. Lägg kakorna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt och grädda dem på 200 grader i ca 10 minuter.
 
Låt kakorna svalna på galler. 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook