Powered by Jasper Roberts - Blog

Helgrillad skinkstek med mango salsa

Hej mina fina läsare!
 
Hurdan är er söndag ännu så länge?
Min har gått i full fart verkligen! Efter frukost så började jag min dag med storstädning i sonens rum! Ingen vilodag här inte med andra ord, men nu är det i alla fall rent och undanplockat på hans rum, äntligen! Jag har dessutom börjat ta mig an köket också, men tar en liten paus nu eftersom jag ska sätta igång med lunchen strax. Idag blir det så oglamoröst som möjligt till lunch: stuvade makaroner och falukorv, på sambons begäran. Själv är jag inte ett jättestort fan av korv i allmänhet, men det är gott någon gång ibland. Dessutom fortsätter jag räkna kcal även idag faktiskt, jag tyckte nästan att det var lite kul igår, så varför inte!
 
I övrigt ska vi få min lillebror och min brorson på besök ikväll. Min bror och sambon har en fotbolls-dejt och barnen längtar efter att få leka med sin lille kusin! Jag funderar mest på vad jag ska bjuda på för mat... Typiskt mig, matnörd som jag är. Får se vad jag hittar på, än så länge vet jag inte. 
 
Ni andra då? Blir det en typisk "söndagsmiddag" idag? Ni vet, stek av något slag? Om så, så kommer här ett förslag till en riktigt typisk söndagsstek!
 

Helgrillad skinkstek med mango salsa

 
 
4-8 portioner
 
  • ca 800 gram skinkstek i bit
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk torkad timjan
  • Salt & peppar
  • 1 gul lök
  • 3-4 vitlöksklyftor
  • 6 dl vatten
  • 2 köttbuljongtärningar
 
 
  1. Bryn skinksteken runt om i smör så den får fin fäg, i en stekgryta.
  2. Krydda steken med paprikapulver, timjan och salt och peppar.
  3. Skala och klyfta löken och vitlöken och lägg ner den i grytan. 
  4. Koka upp vatten och buljongtärningar till en buljong och häll sedan buljongen över steken. 
  5. Grilla skinksteken i ugnen på 175 grader i ca en timme.
  6. Ta ut steken, vira in den i aluminiumfolie och låt den vila i ca 15 minuter inna du skär upp den. 
 
Servera steken i skivor till sammans med exempelvis kokt potatis och gräddsås, eller varför inte pastasallad med äpple och hemmagjord mangosalsa

 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook 

 

 
 
 
#1 - - Sara:

Åh så gott :)

Svar: Tack! :)
Jessica Fransson