Powered by Jasper Roberts - Blog

Ostgratinerade biffar på paprikabädd

Hej allesammans...
 
...long time no see som man säger. Ja, som ni kanske märkt har jag varit frånvarande ett tag, och det med goda skäl. I början på veckan gick min svärfar, barnens älskade farfar, hastigt bort i cancer enbart 56 år gammal efter ett drygt års sjukdom. Som ni förstår är det en tung tid för mig och min familj just nu, och vi går alla lite på sparlåga just nu. Det är en stor saknad efter en riktigt fantastisk man som vi alla älskade väldigt mycket. Det är en stor sorg som väger tungt i våra hjärtan just nu. 
 
Mitt i alltihopa har vi varit tvugna att flytta ut från vårt hus vare sig vi ville eller ej. Ja, ni vet den där vattenläckan som vi hade i mars som jag berättat om. Alla golven i hela huset, och väggarna också för den delen, blev vattenskadade. Golven är mig veteligen utrivna just i detta nu, och torkning pågår. Jag och min lilla familj har alltså flyttat in i en temporär lägenhet medan renoveringen sker i huset. Hela bohaget fick packas i all hast och nu sitter vi här i ett flyttkaos bland vad som känns som ungefär en miljon flyttkartonger. Allt medan vi försöker sörja och på något sätt komma vidare i vardagen. Murphy's lag i sitt esse helt enkelt...
 
Nåväl, vi tar det en dag i taget, och försöker ta hand om varandra så gott det går. Barnen är på gränsen till för små för att fullt ut förstå innebörden av att farfar inte finns mer, och det känns ändå skönt att de får vara glada och liksom som vanligt. De tycker dessutom att det är jättespännande att bo på ett nytt ställe. Vad hade man gjort utan dem i dessa lägen. 
Hursom helst, vardagen måste ha sin gilla gång, och även om det varit bekvämt med hämtmat ett x antal gånger denna veckan, så fick jag idag igen faktiskt lust att ställa mig vid spisen igen. Det blev en enkel lunch i form av tonfisk i currysås, men det var riktigt gott och kändes kul att göra lite hemlagat igen. Med matlagningen kom faktiskt dessutom lusten att blogga igen också, så here I am igen. 
Hoppas ni andra i alla fall haft en bra vecka med god mat och mycket annat av livets goda. Det gäller att ta vara på varandra mina vänner. Ett bra ställe att samlas med nära och kära är ju alltid matbordet, och det är ju lördag och helg idag, så jag tänkte bjuda på ett litet färgglatt helgtips i form av smakrika biffar på en smaskig bädd av paprika och lök. Enastående som en ensamrätt, eller varför inte som en del av ett buffébord? 
 
Fortsatt trevlig helg önskar jag er.  
 

Ostgratinerade biffar på paprikabädd


4 portioner
 
Biffar
  • 500 gram blandfärs
  • 1 ägg
  • 1 tsk kanel
  • 1 msk paprikapulver
  • 1 kalvbuljongtärning, riven
  • 1,5 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 2 dl riven ost
 
"Paprikabädd":
 
  • 1 röd paprika
  • 1 gul paprika
  • 1 gul lök
  • 2 msk neutral olja
  • salt och peppar
 
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna till biffarna, till en smidig färs.
  2. Forma färsen till 8 lika stora biffar.
  3. Stek biffarna i en stekpanna, ca 2 minuter/sida så de får en fin yta.
  4. Grovhacka löken och skiva paprikorna och lägg dem i botten på en ugnssäker form.
  5. Ringla över oljan och krydda med salt och peppar.
  6. Lägg ut biffarna på grönsakerna och toppa med den rivns osten. 
  7. Gratinerna mitt i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter, tills biffarna är genomstekta och grönsakerna börjat mjukna.
 
Servera exempelvis tillsammans med ris eller potatismos om man vill ha något extra till. 
 
#1 - - Anonym:

Kram till er familj ❤

Svar: Tack snälla <3
Jessica Fransson

#2 - - Carin:

Sänder STORA Kramar till dig och familjen.
Tänk inte på bloggen nu,utan ta hand om familjen.
Vi som läser din blogg finns ju kvar.
Kram @-----


Svar: Tack snälla söta. <3 Kram
Jessica Fransson