Powered by Jasper Roberts - Blog

Tonfisk i currysås

Hej och god eftermiddag mina vänner!
 
Hoppas ni fått en bra start på denna veckan? Själv började jag med ledig dag igår, och idag har jag bara en halvdag vilket innebär att jag och barnen fick mysa idag på morgonen också. De har spelat Minecraft tillsammans och jag har mest suttit och tittat på, och lyssnat på dem. Det är minst sagt intressant att följa deras tankegångar och diskussioner ibland. De har så mycket funderingar och resonemang och medan de oftast är så ofantligt kloka så kan man liksom inte låta bli att småle åt dem. Mina små trollungar.
 
Resten av dagen är det jobbet som gäller för min del, ja, faktum är att jag ska sätta mig i bilen vilken sekund som helst. Håll tummarna att det blir en lugn tisdagskväll, men det blir det säkert. Det ska bli skönt att bara avverka ett halvpass i alla fall, med tanke på hur långa mina vanliga pass är så är det skönt att ta någon halvdag så här ibland. 
 
Hur ska ni själva spendera återstoden är er tisdag? 
Imorgon är det ju Trettondagen, och de flesta är väl således lediga, så passa på att "fredagsmysa" ikväll vetja.
 
God mat ska vi ju så klart ha också, eller vad säger ni? Jo, men självklart. Eftersom det är tisdag så tänkte jag bjuda er på lite fisk idag, tonfisk närmare bestämt. Tonfisk i en krämig sås som går snabbt att tillgaga och som passar lika bra till pasta eller ris. Ljuvligt god med smak av curry, och fantastiskt gul och fin på tallriken. Precis vad man behöver när man kommer hem på kvällen efter en lång arbetsdag. Dessutom sägs det ju att just januari är årets fattigaste månad, och denna maträtten är allt annat än dyr vill jag lova! 
 
Fortsatt trevlig tisdag önskar jag er alla!  
 

Tonfisk i currysås

 
4 portioner
 
  • 1 gul lök
  • 1 röd paprika
  • 2 burkar tonfisk i vatten
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl mjölk
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 2-3 msk curry
  • salt och peppar
 
  1. Skala och finhacka löken, och strimla paprikan. 
  2. Fräs lök och paprika tillsammans med curry (efter smak) i en kastrull någon minut, tills löken blir glansig.
  3. Låt tonfisken rinna av och rör sedan ner den i kastrullen. 
  4. Häll över grädden och mjölken och smula ner buljongtärningen.
  5. Koka upp och låt puttra samman i ca 5 minuter.
  6. Red av såsen till önskad konsistens.
  7. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med ris eller pasta och krispiga, lätt förvällda, grönsaker.