Powered by Jasper Roberts - Blog

Dill- och yoghurtmarinerade kycklingspett

 

Snart till och med dags för lunch ser jag, och jag som inte ens ätit frukost än! Haha, nåja, det är skönt att kunna få sova ut på morgonen så länge det bara är möjligt. Nästa vecka börjar allvaret igen som sagt...

Igår hade vi min lillebror och och min brorson på besök, vilket inte tillhör vanligheterna tyvärr, så därför är det extra kul när de kommer. Mitt kök förvandlades till en tatueringsstudio för min bror håller på att tatuera en sleeve på min sambo. Barnen lekte för fulla muggar och hade riktigt roligt tillsammans - de hoppade studsmatta, lekte med Skylanders och My Little Pony om vartannat och pratade och skrattade i mun på varandra. Jag dukade dessutom upp ett litet café till dem ute på altanen där de fick fika på nybakade Hi-Hat cupcakes, äppelbitar och lite saft. Mys. Själv hängde jag mest vid köksbordet tillsammans med min kaffekopp medan lillebroderna plågade sambon, och bara snackade en massa skit. Trevligt. 

Efter bror och brorson hade kört hem körde vi till stan och åt middag där. Denna gången föll valet på Grilleriet, som verkligen har Väjxjös absolut godaste hamburgare, tveklöst! Bor ni, eller om ni är, i Växjötrakten någon gång och ni tycker om hamburgare, ja, då måste ni bara testa Grilleriet en gång i alla fall. Jag lovar att ni inte kommer bli besvikna, och risken är dessutom överhängande stor att det inte kommer bli sista besöket, för deras burgare ger definitivt mersmak! Dagens tips från mig till er.

Idag då? Idag blir det bio med barnen och ännu en middag inne i stan efter bion. Ja, vi suger ut det sista av semestern nu, så mycket vi bara kan! Vi ska se på Husdjurens Hemliga Liv på bion, givetvis med tillhörande popcorn! Var middagen blir någonstans idag det vet jag inte än, men gott blir det garanterat. 

På tal om att suga ut det sista ur sommaren och semestern så hoppas vi väl ändå på ännu några grillkvällar innan sommaren är slut (även om det just nu här i Småland känns mer som att hösten är på väg)!? Jo, det är klart vi gör, och vad ska vi då lägga på grillen? Varför inte lite kycklingspett! Jodå, kyckling som man lägger i marinad på morgonen eller ännu bättre, redan dagen innan. En marinad med yoghurt och örter som gör kycklingen både smakrik och mör. Sen är det bara att trä upp dem på spett och starta grillen. Ja, och så hålla tummarna för vädret också så klart...

 

Dill- och yoghurtmarinerade kycklingspett

 
4-6 portioner
 
  • 600 gram kycklingfilé
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 1 msk torkad oregano
  • 2 msk dill
  • 1 tsk salt
 
  1. Finhacka vitlöken och dillen.
  2. Blanda samman alla ingredienserna till marinaden.
  3. Skär kyckligen i ca 2 cm tjocka strimlor.
  4. Lägg ner kycklingen i marinaden i minst 2 timmar, men gärna över natten.
  5. Trä strimlorna på grillspett.
  6. Grilla ca 6-8 minuter på varje sida.
 
Servera gärna tillsammans med en smakrik potatissallad med smak av dijon och äppelcider, och givetvis en fräsh grönsallad till vid sidan om!