Powered by Jasper Roberts - Blog

Potatissallad med dijon och äppelcider

Hej hej allesammans!
 
Söndag eftermiddag och veckan börjar därmed dra sig mot sitt slut... Hoppas ni haft en bra vecka, och en bra helg? Min helg blev inte riktigt som planerat... Jag skulle jobba denna helgen, vilket jag också gjort, men inte riktigt enligt plan. Det har varit en tuff helg ur mer än en aspekt med andra ord. Imorse när jag kom hem hade jag spenderat inte mindre än två dygn på jobbet nämligen - sjukdom och ingen annan som kunde jobba - så jag var minst sagt förtjänt av att totalkrasha i soffan när jag kom hem.
Nu börjar jag känna mig lite som människa igen, och har precis stått och bakat frallor som tillbehör till dagens söndagsmiddag som jag tänkte sätta igång med snart. Frallorna kan ni just nu se en liten sneak peak på inne hos @vardagsmatalajess på Instagram, och för er som är sugna på recept kommer det dyka upp här på bloggen inom kort. De blev väldigt goda kan jag meddela! Söndagsmiddagen? Det blir Italiensk biffgryta på barnens önskemål!
 
Vad ska ni andra äta idag? Blir det grillat kanske?
 
Grillat är ju godast som man säger, men jag kan ibland tycka att det är svårt att variera tillbehören, för jo, oftast vill man ju kanske ha något mer än bara en kött- eller kycklingbit på tallriken. Eller vad säger ni? Potatissallad kanske tillhör ett av de allra vanligaste tillbehören, och visst är det gott! Köpt potatissallad har jag dock inte mycket till övers för, utan vill ha hemmagjord som jag tycker är mycket, mycket godare. 
Potatissallad kan ju dock, som allt annat, också bli lite tjatigt kanske, så då gäller det att variera den! Man kan ju smaksätta en potatissallad nästan precis hur man vill egentligen, och blanda ner lite av både det ena och det andra i grönsaksväg i den om man känner för det - precis som med vilken sallad som helst. Här är en väldigt enkel potatissallad med bara potatis och gräslök, men som får en helt fantastisk smak av en välsmakade vinegrette. Potatissallad som går efter mottot: less is more helt enkelt! 

Potatissallad med dijon och äppelcider


4 portioner
 
  • ca 800 gram färskpotatis
  • 1 knippe gräslök
  • 1 äggula
  • 2 msk dijonsenap
  • 2 msk flytande honung
  • 2 msk äppelcidervinäger
  • 2 msk olivolja
  • salt och peppar
 
  1. Borsta av potatisen koka den i lättsaltat vatten.
  2. Häll av och låt potatisen kallna.
  3. Tärna ner potatisen och blanda i en skål med klippt gräslök.
  4. Slå äggulan tillsammans med dijonsenap, honung, äppelcidervinäger och olja till en vinegrette.
  5. Häll vinegeretten över potatisen och rör runt.
  6. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera förslagsvis till en bit grillat kött, eller kyckling. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook