Powered by Jasper Roberts - Blog

Champinjon- och senapsfärs

God förmiddag!
 
Vet ni vad? Idag mår jag redan lite bättre, vilket är en stor lättnad med tanke på min vecka! Värken i kroppen har i alla fall försvunnit så det bör kunna bli lite jobb imorgon i alla fall. Torsdag/fredag sen ska jag på utbildning igen, och tills dess ska jag göra en "hemläxa", en skriftlig sådan som jag inte haft ork att ta tag i sen svärfars bortgång. Nu när jag känner mig lite piggare så ska jag dock sikta på att ta tag i den ikväll! Håll tummarna gott folk! 
 
Jag har dessutom ett tillkännagivande att göra idag. För ett tag sen berättade jag lite småkryptiskt om en förändring i mitt liv inom det närmaste, och när jag nu gått ut med det officiellt på jobbet så kan jag ju göra det här med. Jag ska byta jobb! Ja, kanske inte så mycket jobbet i sig egentligen, men jag ska byta arbetsplats i alla fall, och det är riktigt spännande! Andra veckan i maj byter jag, och då är min tid på mitt nuvarande jobb slut. Det känns lite vedmodigt, det ska jag inte sticka under stol med, men jag ser fram emot nya utmaningar vilket jag är övertygad om att min nya arbetsplats kommer erbjuda. Dessutom fick jag igår reda på ytterligare en förändring angående mitt nya jobb, men den lilla hemlisen håller jag på ett litet tag till. Fortsättning följer helt enkelt! 
 
Just nu sitter jag vid köksbordet med ett kopp te och lyssnar på regnet som smattrar mot fönsterrutan intill mig. Visste ni att jag älskar regnet!? Jo, det gör jag verkligen. Finns det något annat väder som inspirerar till mys lika mycket som en regning eftermiddag? Nej, knappast om du frågar mig. Hemma i huset älskar jag att sitta på altanen under en filt och lyssna på regnet och känna doften av den regnvåta gräsmattan. Lite av livet på en pinne för mig helt enkelt. 
 
Förutom att bara sitta här och lyssna på regnet så funderar jag även på dagens middag. Idag är det ju tisdag, så man kanske skulle ta fram lite fisk i frysen dagen till ära... Ja, jag tror att det får bli så faktiskt. Jag är väldigt sugen på Inkokt lax med räktopp idag, så det tänker jag nog servera på mitt middagsbord just ikväll. 
Annars är det faktiskt oftast kyckling eller köttfärs som går åt mest här hemma. Hela familjen älskar kyckling och likaså köttfärs, så det är alltid ett säkert kort. Det behöver ju långt ifrån vara "bara" köttfärsås när det kommer till köttfärs dock, nej, mina barn äter det mesta med köttfärs faktiskt, och nej, det behöver inte ens vara pasta till. Ta denna enkla, med mycket smakrika färsröra som exempel - köttfärs och svamp med smak av senap och ingefära som sedan serveras på en bädd av rucola och cocktailtomater. Svårare än så behöver det verkligen inte vara! 
 

Champinjon- och senapsfärs

 
4  portioner
 
  • 500 gram blandfärs
  • ca 15 cm purjolök
  • 250 gram färska champinjoner
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1,5 dl vatten
  • 0,5 tsk malen ingefära
  • 2 msk dijonsenap
  • 1 msk flytande honung
  • salt och svartpeppar
  • ca 10 stycken körsbärstomater
  • ca 400 gram ruccola
 
  1. Finhacka löken och skiva champinjonerna.
  2. Bryn lök och svamp tillsammans tills svampen fått fin färg.
  3. Rör ner färsen och bryn tills den blivit helt grynig.
  4. Smula ner buljongtärningen och häll över vattnet.
  5. Koka upp och låt puttra samman ett par minuter, tills det mesta av vätskan avdunstat.
  6. Smaksätt med ingefära, senap och honung.
  7. Smak av med salt och peppar.
  8. Lägg ruccola i botten och strö över halverade körsbärstomater.
  9. Toppa med färsröran. 
 
Tips!
Tycker man om lite mer hetta i sin mat är det gott att även krydda färsröran med lite Cayennepeppar, efter eget smak och tyckte. Vill man absolut ha lite kolhydrater till så kan man förstås även servera tillsammans med pasta.  
 
 
#1 - - Carin:

Grattis till nya jobbet.
Gläds med dig att du mår bättre och att du får
Nya utmaningar.
Tack ännu en gång för en fin blogg.
Kram

Svar: Tack snälla du! <3 Kram
Jessica Fransson