Powered by Jasper Roberts - Blog

Inkokt lax med räktopp

God, tidig, söndagsmorgon! 
 
Idag ska jag jobba så jag är uppe med tuppen igen... Nåja, så tidigt är det kanske inte egentligen, men med tanke på att det är söndag och majoriteten av svenska folket är lediga och har sovmorgon så är det ju nästan som om jag vore uppe med tuppen, eller? Speciellt med tanke på att det dessutom officiellt är sommartid nu, och med andra ord egentligen en timme tidigare än klockan visar! Nåja... Jag är uppe i alla fall. 
 
Jobbsöndag ja, jag ska spendera hela min söndag på jobbet, men inte är jag ledsen för det. Jag tycker om mitt jobb och trivs väldigt bra där också. Dessutom hade jag ju min helg igår när jag och min son hade vår mamma-son-dag, bara vi två tillsammans. Vi var på bio och såg den nya filmen Home som handlar om en galet söt lite alien som gör oss sällskap på jorden. Väldigt rolig film som både jag och min 6-åriga son uppskattade, så den rekommenderas. Vi var även på Grand Samarkand där Elliot hittade en Mindcraft-tröja, Mindcraft-lego och en Mindcraft-keps som han absolut ville ha, så det fick följa med oss hem. Anar vi ett tema på inköpen kanske...? Ja, han är inne i en Mindcraft-period just nu minst sagt!
Hursom... Vi passade så klart även på att fika, i lugn och ro, bara vi två och det var verkligen så himla mysigt! Det är inte alltid så mycket som krävs för att göra det där lilla extra.
 
På tal om lilla extra... Det är ju påsk nästa helg och påsktema här på bloggen just nu, det hoppas jag att ni inte missat!? Förutom lamm, så är ju även fisk något som definitivt hör påsken till! Kanske framför allt sill, men även laxen har ju en given plats bland påskmaten och jag tror de flesta har lax i någon form på sina påskbufféer nästa helg. Har jag fel?  
Inkokt lax är något som verkligen passar perfekt på buffébordet eftersom den ska ätas kall, och med andra ord med fördel kan förberedas både en och två dagar innan den ska serveras! Att den sedan dessutom är helt gudomligt god, jo, faktiskt, gör ju liksom inte saken sämre om man säger så!
Ja, men hur var det nu med det där lilla extra jag pratade om då? Ni vet, pricken över i, som man säger? Jo, toppa den inkokta laxen med räkor och du har en fantastiskt god kombination på tallriken! Det här mina vänner, det här är en rätt som hela familjen äter med hull och hår, och jag lovar att tallrikarna näst intill slickas rena, så gott är det!  

Inkokt lax med räktopp


4-8 portioner
 
Inkokt lax:
  • 0,5-1 kg laxfilé (lagen räcker upp till 1 kg)
  • 1 gul lök
  • 1 liter vatten
  • 2 lagerblad
  • ca 10 hela vitpepparkorn
  • 2 msk salt
  • 2 msk ättiksprit, 12%
  • 0,5 dl socker
 
  1. Skala och skiva löken.
  2. Koka samman vatten, lök, lagerblad, pepparkorn, salt, ättiksprit och sockef i ca 5-7 minuter.
  3. Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form.
  4. Häll den heta lagen över laxen i formen, se till att filéerna täcks av lagen.
  5. Ställ i laxen i ugnen på 100 grader i ca 30-45 minuter, (beroende på hur tjocka filéerna är) tills laxen är klar.
  6. Låt laxen kallna helt i lagen, och häll sedan av den. 
 
 
Kall räksås:
  • 2 dl gräddfil
  • 2 msk majonnäs
  • 1 msk chilisås
  • ca 2 msk rödlök, hackad
  • 2-3 msk dill
  • 200 gram skalade räkor
  • salt och peppar
 
  1. Rör samman gräddfil, majonnäs, chilisås, rödlök och dill.
  2. Smaka av med salt och peppar.
  3. Rör ner ungefär lite mer än hälften av räkorna i såsen.
  4. Ställ kallt till servering.
 
Strö över resten av räkorna och lite extra dill över laxen vid serveringen, och servera tillsammans med räksåsen och några citronklyftor!
 
Tips!
Vill man ha laxen till middag istället för på buffén så serveras den med fördel tillsammans med kokt potatis och förvällda gröna ärtor eller sockerärtor.



Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - Robex Lundgren:

mums