Powered by Jasper Roberts - Blog

Torsk i dillsås

Godkväll i stugorna!
 
Har ni kanske bänkat er i tv-sofforna nu efter en lång dag? Ja, så är det här i alla fall kan jag lova! Jag har varit riktigt trött hela dagen... ja, egentligen den sista veckan... veckorna om jag ska vara ärlig. Bristen på morgonsömn är verkligen något jag lider av vill jag lova. Nåja, bara att bita ihop antar jag.
 
Ttröttheten till trots har detta ändå varit en riktigt trevlig tisdag med lunchbesök i huset! En gammal arbetskollega och hennes dotter kom och hälsade på hemma hos oss idag och jag bjöd på pannkakaslunch med diverse tillbehör. Amerikanska pannkakor så klart, min favorit! Pannkakorna gick dessutom hem hos våra besökarna också, så alla var nöjda och glada - vem gillar inte pannkakor liksom?! Två trötta mammor spenderade sedan eftermiddagen i soffan tillsammans medan barnen, som så klart alltid är fulla av energi (fattar inte var de få den ifrån?!?), spranf runt och lekte och busade. 
 
Nu ikväll stod det matlagning på schemat - första maträtten från matkassen jag betällde från City Gross (recept och recension kommer inom kort) och den gick hem hos alla, vuxna som barn. Härligt, så tummen upp! 
Efter middagen var det förberedelser inför morgondagen att fixa - plocka fram barnens kläder och packa sonens badväska inför första simhallsbesöket med skolan imorgon. Så klart var hans duschtvål slut så det fick bli en blixtvisit ner till affären också mitt i allt... Nåja, bättre nu än imorgon bitti. Nu är allt hur som helst fixat inför imorgon och barnen har lagt sig, vilket innebär lugn och ro i huset och en chans att vila öronen lite. Mina barn älskar att prata lika mycket som sin pratkvarn till mamma, så ni kan tro att det inte är en tyst minut i detta huset om dagarna, haha!
 
Nu har jag med andra ord en lugn stund framför datorn till att dela med mig av dagens lilla middagstips! Idag blir det fisk, igen! Ja, jag älskar som sagt fisk och barnen älskar det lika mycket dem (sambon med, men han föredrar en köttbit framför fisk vilken dag som helst), så fisk blir det så ofta som möjligt! Fisk och dill är dessutom något som för mig verkligen hör ihop, så det är ju alltid ett säkert kort att kombinera de två när det vankas middag. Därmed mina vänner, en riktigt fiskfavorit: torsk i dillsås!
 

Torsk i dillsås


4 portioner
 
  • 600 gram torskfilé (eller annan vit fisk)
  • 2,5 dl mjölk
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 0,5 dl dill
  • salt och peppar
 
 
  1. Koka upp mjölk och fiskbuljongtärning och tillsätt dillen.
  2. Red av till önskad tjocklek och lått puttra samman i ca fem minuter.
  3. Smaka av såsen med salt och peppar.
  4. Lägg torskfiléerna i en ugnssäker form.
  5. Häll över såsen.
  6. Tillaga på 225 grader i ca 15 minuter, tills fisken är färdig och såsen fått lite färg.
 
Servera exempelvis tillsammans med kokt potatis och kokta grönsaker. 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook