Powered by Jasper Roberts - Blog

Amerikanska pannkakor med kalorifri sirap från Walden Farms

Först var jag på väg att skriva godmorgon, men insåg att så var inte fallet länge, så jag får väl säga god eftermiddag!
 
Idag sov vi länge än vi gjort på länge, jag vaknade till och med innan barnen! Det har verkligen bara hänt en liten, liten handfull gånger innan. Vi steg upp runt 10-tiden och då tyckte jag nästan att det var lite sent för frukost med tanke på att lunchen nästan var runt hörnet.
Det fick bli en brunch med amerikanska pannkakor som ett resultat. Faktum är att jag tycker den amerikanska varianten är godare än den svenska tunna, men det får man kanske inte lov att säga som svensk? ;-) När jag bodde i New York blev det en del pannkakor, både på iHop och diverse diners, och gärna till frukost. Där serveras de oftast både stora och många på en och samma tallrik, och toppas med en stor klick smör, ringlad lönnsirap och färsk frukt. Fantastiskt gott verkligen, men onkeligen väldigt onyttigt. ;-)
 
Just sirap hör lite ihop med amerikanska pannkakor för mig dock, så det är längesedan jag gjorde dem. Nu har jag dock hittat räddningen, eller rättare sagt så hittade min snälla lillebror räddningen till mig. En kalorifri sirap!! Låter det för bra för att vara sant? Ja, det tyckte jag också först, men det ÄR sant.
Walden Farms har en hel del olika produkter som är både sockerfria, och fettfria och därmed innehåller hela noll kalorier. Helt fantastiskt gott dessutom! Min snälla bror köpte en flaska sirap med blåbärssmak (vad annars!?) till mig, så nu kan jag avnjuta amerikanska pannkakor någon gång då och då igen!
Syrupen är garanterat god att ha till kesoplättar också om man inte vill göra just pannkakor. Vill ni ha tag i Waldens Farms produkter (det finns många andra godsaker såsom ketuchup och olika dressingar, marinader och såser) så hittar ni dem hos Gymgrossisten.
 

Amerikanska pannkakor

 
ca 10 pannkakor
 
  • 2 ägg
  • 5 dl mjölk
  • 1 tsk salt
  • 1 msk socker
  • 4 tsk bakpulver
  • 5 dl vetemjöl
 
  1. Vispa samman alla ingredienserna till en tjock smet.
  2. Grädda pannkakor i smör. De är klara att vändas när det bildas små bubblor på ovansidan.
 
 
 
Servera tillsammans med något gott tillbehör.
Jag åt min med lite blåbär och björnbär och lite av min Blueberry Syrup.
 
Annars kan man servera pannkakorna tillsammans med kesella, grädde, sylt, färska bär, lönnsirap, smör eller bara socker om man föredrar det. De kan ätas precis så nyttiga, eller onyttiga som man själv vill. ;-)

 
#1 - - Malin´s Diner:

Wow, ser supergott ut! Får nog kolla in den sidan tror jag allt.

Kram kram

#2 - - Mårtenssons kök:

Brunch är väl det perfekta alternativet efter en lång sovmorgon! Nästan lite obligatoriskt med amerikanska pannkakor då:)

Svar: Eller hur! Den ultimata brunchmaten. :-)
Jessica Fransson

#3 - - Chris:

När jag besöker USA vill jag till IHOP och äta chocolate chip pancakes ;-) får se om jag äter det när jag åker till USA i juli :-) Portionen kommer att räcka i flera dagar om jag tar hem en doggy bag ;-)

Svar: Ja, det måste du göra! Det är sååå gott! Eller kan du göra egna hemma, det är inte alls svårt! I vilket fall som helst hoppas jag du får en riktigt härlig resa!
Jessica Fransson

#4 - - Trine RJ:

Hei.
Pannekakene ser herlige ut! :-)
Walden farms har mange deilige produkter. På iHerb.com kan man bestille produktene fra Walden farms (og masse annet!) til en fordelaktig pris :-) Jeg har handlet mye derfra og aldri hatt problemer.
Har du ikke bestilt fra iHerb før kan du bruke rabattkoden ORO309 og få rabatt på første bestilling :-)
Ha en fin dag! Trine