Powered by Jasper Roberts - Blog

Högrevsgryta med fläsk och kantareller

Godkväll i stugorna! 
 
Hoppas ni alla haft en riktigt myig och stämningsfull första advent?! Här hemma blev det fika i skenet av det första stearinljuset med både pepparkakor och julmust dagen till ära. Jag har dessutom fått upp både stjärnor och adventsljusstakar i fönsterna också, så nu är det mysbelysning för hela slanten även i vårt hus.
 
Eftermiddagens shoppingrunda då? Jo, den blev av, precis som palanerat, den också. Jag fick en stund för mig själv på Grand Samarkand med lite musik i lurarna. Så, nu är verkligen den mesta av julklappsinhandligen avklarad, vilket känns jätteskönt! Den där julklappen till julklappsleken på julbordet med jobbet då? Jo, jag hittade minsann den också! Det som inledningsvis kändes som ett omöjligt uppdrag blev helt plötsligt en självklarhet när den bara stod där framför mig helt plötsligt! Vad det är kan jag ju inte avslöja då jag vet att jag har ett par kollegor som läser här inne, men jag kan säga att jag hittade en present som verkligen är jag i ett nötskal! Något som jag själv skulle tycka var jätteroligt att få, och som liksom alla faktiskt har användning av oavsett kön eller ålder. Japp, jag är mer än nöjd! 
 
När jag kom hem ställde jag mig och rullade köttbullar på barnens begäran så nu är vi alla mätta och belåtna sedan länge. På tal om mat så tänkte jag idag bjuda er på en riktigt värmande och helt fantastiskt god gryta. Jag hörde på radion i bilen på vägen hem från shoppingrundan att det är ytterligare en storm på väg in över våra delar av Sverige nu ikväll och inatt, och när det är sådant väder finns det nog inget mer passande än ett värmade långkok! Ett långkok där högrev och sidfläsk samsas med kantareller och timjan... Ja, det kan liksom inte bli annat än helt fantastiskt gott om man säger så! 
 
Fortsatt trevlig kväll, med återseende imorgon!
 

Högrevsgryta med fläsk och kantareller


4 portioner
 
  • 600 gram högrev (eller annat nötkött)
  • 200 gram rökt sidfläsk
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk timjan
  • 5 dl rödvin eller rött matlagningsvin
  • 3 kalvbuljongtärningar
  • 5 dl vatten
  • ca 400 gram konserverade kantareller
  • 2 salladlökar
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skär köttet i ca 4 cm stora bitar, och skär sidfläsket i tärningar.
  2. Skala, halvera och skiva löken och vitlöken.
  3. Bryn köttet i en stekgryta tills det får fin yta.
  4. Tillsätt lök, vitlök och timjan och fräs tillsammans i ytterligare några minuter. 
  5. Häll över rödvin och vatten, och lägg i buljongtärningarna.
  6. Koka upp och låt sedan sjuda, under lock, i minst 2 timmar, tills köttet är riktigt mört.
  7. Smaka av med salt och svartpeppar, och red eventuellt av till önskad konsistens. 
  8. Skör salladslöken i stimlor och tillsätt dem tillsammans med kantarellerna. 
  9. Låt koka ytterligare ca 5 minuter. 
  10. Smaka sventuellt av med mer salt och svartpeppar.
 
Servera grytan tillsammans med potatis eller ris, och ett härligt gäng förvällda grönsaker. Strimla gärna över lite klippt salladslök, eller gräslök, precis innan servering.  
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook