Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassisk risgrynspudding

Godmorgon, godmorgon från Blekinge!!
 
Hoppas ni fick en skön start på helgen igår? Jag och barnen körde ner till min mamma i Blekinge i går eftermiddag och där är vi kvar tills imorgon. Det är marknadshelg i byn, och barnen är så klart alldeles lyriska, minst sagt! De vill ha allt, typ... Sonen letar febrilt efter allt som har med Minecraft att göra och min dotter är på Barbie-jakt som heter duga! De är för roliga de där två, men jag blir alldeles varm i hjärtat över att se hur glada de är när de går runt bland marknadsståden och tittar alla de färgglada sakerna som myllrar överallt. Själv tycker jag mest om att gå runt och titta på folk, träffa gamla bekanta som man inte sett på länge osv. Missa inte följa mig på Instagram - @vardagsmatalajess - för lite marknadsuppdateringar! 
 
Vad hittar ni på i helgen? 
 
Kanske är det släkt och vänner som gäller även för er? Eller kanske bara familjemys för hela slanten? Ja, vilket som är en bra helg i min bok! Trevligt sällskap och god mat är det bästa jag vet, så klart helst i kombination! Helgerna brukar ju oftast innebära något typ av umgänge med middag involverad tycker jag, och även om man "bara" är hemma själva med familjen så kanske man vill ha något extra gott efter maten en lördag som denna. Därför tänkte jag idag tipsa om en riktigt gammal klassiker i efterrrätts-kategorin: risgrynspudding! Ja, mina vänner, nu pratar vi om efterrätt på mormor och farmors tid, men ack så gott det faktiskt är! Har ni inte ätit det någon gång så tycker jag nog att det är dags att ni gör det. Helst redan idag eller imorgon. 
 

Klassisk risgrynspudding


4 portioner
 
  • 1 liter kokt, kall risgrynsgröt
  • 2 droppar bittermandelarom
  • 3 ägg
  • 1 dl mjölk
 
  1. Koka risgrynsgröt (klicka på länken ovan för recept), och låt den kallna helt.
  2. Vispa samman äggen och mjölken.
  3. Rör ner äggmjölken i risgrynsgröten och rör runt till en jämna smet.
  4. Smaksätt med bittermandelaromen efter smak.
  5. Häll puddinggröten i en ugnssäker form.
  6. Grädda på 225 grader i ca 40-45 minuter, tills den stannat och fått fin färg.
 
Servera tillsammans med hemmagjord saftsås eller en klick grädde.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook