Powered by Jasper Roberts - Blog

Ugnsstekt lax med kall dillsås

Thank God it's Friday!
 
Godmorgon mina fina läsare, hoppas ni sovit gott!? Här är det strax dags för mig att ta mig an sista dagen på min introduktionsvecka på nya jobbet. Från och med måndag sen är det full fart framåt som gäller! Nervöst? Ja, lite givetvis, man ska aldrig vara för kaxig, men det ska bli kul! 
 
Först och främst är det ju dock helg som gäller! Älskade helg! Även denna helgen kommer gå i kalasadets tecken för min lilla familj. Som jag nämnt fyller ju väldigt många år i min familj under denna månaden, och det är kalas inbokade varje helg hela februari ut! Denna helgen är det dessutom hela två stycken! Imorgon ska vi ner till min kusin och fira hennes lilla Freja som fyller hela 1 år imorgon, stora tjejen redan! 
Söndag sen är det barnkalas för fulla muggar! Min Elliot fyllde ju 6 år i tisdags och nu på söndag är det dags för det mycket efterlängtade barnkalaset tillsammans med hans förskolekompisar! Han har bestämt att han vill åka till Leos Lekland och ha sitt kalas, så så blir det. Det ska kalasas i Rymdrummet innan det blir fullt-ös-medvetslös i leklandet! Misstänker att jag och sambon kommer ha fullt upp, men det ska bli riktigt roligt! 
 
Vad har ni för helgplaner?
 
Ikväll kommer det bli snabbmiddag, då jag misstänker att denna veckans introduktion kommer ta ut sin rätt. Det är mer uttröttande än man kan tro att försöka få in så mycket ny information i huvudet på så relativt kort tid och det ska bli skönt med en soff-kväll. Även om man dock inte har världens ork på fredagskvällen vill man ju ha något gott att äta för att liksom fira in helgens början. 
Ett enkelt sätt att fredagsmysa är att ugnsbaka laxfiléer och servera dem tillsamans med en gudomligt god kall sås som man bara rör ihop medan laxen står i ugnen. Minimal ansträningning - maximal smak! 
 
Trevlig helg allesammans! 
 

Ugnsstekt lax med kall dillsås


4 portioner
 
Kall dillsås:
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 dl majonnäs
  • 0,5 dl dill
  • 1 msk pressad citron
  • Salt och citronpeppar
 
  1. Blanda samman creme fraiche, majonnäs och dill.
  2. Smaka av med pressad citron, salt och citronpeppar.
  3. Låt stå kallt en stund innan servering.
 
Ugnsstekt lax:
  • 500 gram laxfilé
  • 2 msk pressad citron
  • salt och citronpeppar
 
  1. Lägg laxfiléerna i en smord ugnssäker form.
  2. Häll över den pressade citronen.
  3. Krydda med salt och citronpeppar.
  4. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter, tills fisken är genomstekt.
 
Servera tillsammans med gröna ärter, kokt potatis och kall dillsås.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook