Powered by Jasper Roberts - Blog

Red Velvet Cupcakes

Hej och god eftermiddag allesammans!
 
Hur är det med er idag?
 
Just denna lillördagseftermiddag är jag faktiskt lite extra glad, och jag ska berätta varför! Denna lilla Cupcaken som jag tänkte bjuda er på idag bidrog jag med i en baktävling på Facebook, och vet ni vad? Jag vann! Min lilla cupcake fick flest likes och blev därmed korad vinnare och jag är så glad! Vinnaren i tävligen är utlovad ett bak-kit som kommer hemskickat till mig och det ska bli spännande att se vad det finns för roligt i det och vad jag kan hitta på för goda bakverk med min vinst! Framför allt vann jag ju dock äran! Det var riktigt roligt att så många tyckte om min cupcake (utan att veta att den var min - man fick bara visa bilder - bagarna var anonyma)!
 
Just dessa Cupcakes gjorde jag till ära av Alla Hjärtans dag som infaller på lördag denna veckan och vi fortsätter med Alla hjärtans dag-temat här på bloggen! Dagens hjärtliga recept blir på världens godaste muffins, eller cupcakes snarare! Red Velvet Cupcakes är mina absoluta favoriter, och ett recept jag fick med mig hem när jag bodde i New York City ett par år i 20-års åldern. Eftersom det är ett amerikanskt recept med andra måttneheter så har jag ändrat det till svenska, därav de lite "konstiga" måttangivelserna. Hur som helst så lovar jag att de är verkligen to die for! 
 

Red Velvet Cupcakes

 
30 små cupcakes
  • 5,5 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 1 tsk bikabonat
  • 0,5 tsk salt
  • 225 gram smör
  • 4,5 dl socker
  • 4 ägg
  • 2,5 dl gräddfil
  • 1 dl mjölk
  • 4-5 tsk röd hushållsfärg
  • 2 tsk vaniljextrakt
 
  1. Blanda samman mjöl, kakao, bikarbonat och salt.
  2. Smält smöret och vispa ner det tillsammans med sockret i mjölblandningen.
  3. Vispa sist ner ägg, gräddfil, mjölk, hushållsfärg och vaniljextrakt så det blir en lös smet.
  4. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till 3/4 med smet.
  5. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter, tills de är torra när man känner med en sticka.
  6. Låt muffinsen svalna helt.
 
Vaniljfrosting:
  • 100 gram cream cheese
  • 50 gram mjukt smör
  • 2 msk gräddfil
  • 2 tsk vaniljexktrakt
  • 2 dl florsocker
 
  1. Vispa samman cream cheese, smör, gräddfil och vanniljextrakt fluffigt.
  2. Tillsätt florsockret lite i taget tills det blir en len och glansig frosting.
  3. Låt gärna frostingen stå svalt en stund och bred, eller spritsa, sedan ut den på de kalla muffinsen precis innan servering. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  
#1 - - Madeleine Parkenberg:

Dom såg sjukt goda ut! :D

Svar: Tack snälla! :-D
Jessica Fransson

#2 - - kerstin ehrenholm:

ser ju jätte gott ut

#3 - - stina - Mamma till Elias | STHLM/GRAN CANARIA:

Åh så fina :) mums!!

#4 - - Robex Lundgren:

läckert

#5 - - Diana Doss:

du borde testa den veganska varianten, den är faktiskt riktigt god! :)
http://attborjalevaigen.blogg.se/2014/june/red-velvet-cupcakes.html#comment