Powered by Jasper Roberts - Blog

Ugnsstekt potatis med bacon

Hej mina fina läsare!
 
Hur har ni det där ute? Hoppas det är bra?
 
Här har det varit en ganska lång dag, men en väldigt rolig sådan. Jag började dagen med ett arbetspass som åtföljdes av ett besök hos en av mina bästa vänner - jag och hon drog sedan vidare till trivselkväll med makeup som anordnades på vår arbetsplats. Vi blev bjudna på småplock i form av olika nötter, frukter, grönsaker och choklad, och sen blev vi smikade en en hudterapeut, och jag kände mig så snygg så! Ja, faktiskt! Bilder från min eftermiddagdag hittar ni så klart på Instagram:
 

@vardagsmatalajess

 
Efter en riktigt trevlig eftermiddag på jobbet med mina fina arbetskamrater körde jag vidare hem där min kusin, hennes sambo och deras 2 månader gamla dotter fortfarande är på besök. Min kusin hade middagen färdig när jag kom hem, och dessutom hade hon bakat små minicupcakes som hon bjöd på efter maten - nu pratar vi om vardagslyx! Det är inte alls fel att komma hem till dukat bord vill jag lova! 
Kvällen avslutades med ett litet bad - min dotter och "lilla bebisen" tog ett bad tillsammans och myste i soffan i sina pyjamasar en stund. Nu ligger de och sussar sött allesammans. Själv tänkte jag inte sova riktigt än, för jag är minsann ledig imorgon så jag kan gott vara uppe med gott samvete idag. 
 
Så, jag tänkte att vi skulle prata lite mat istället! Vad sägs om något av de absolut enklaste man kan göra i matväg? Låter det som något som passar perfekt en vardag? Ja, det är precis vad de är också! När jag och min bror växte upp gjorde min mamma ofta detta till oss, och vi älskade de lika mycket båda två! Det är endast potatis och bacon med lite salt och peppar - så är maten klar!
 

Ugnsstekt potatis och bacon

 
4 portioner
 
  • ca 1 kg potatis
  • 400 gram tärnat bacon
  • salt och peppar
 
  1. Skala och riv potatisen grovt.
  2. Blanda potatis och bacon tillsammans med peppar och lite salt i en långpanna eller ugnsfast form.
  3. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Ta och och rör runt då och då så potatisen blir jämnt stekt.
 
Servera tillsammans med lingonsylt (JA!) och en god sallad.
Som pricken över i brukar jag även strö över lite aromat.
 
 
Denna rätten blir ungefär som en Lufsa, fast utan pannkakssmeten helt enkelt! Barnsligt enkelt, och barnsligt gott! 
 
Ha det nu riktigt bra mina vänner. Imorgon är det fredag - så nu kör vi med full fart mot helgen! 
 

#1 - - Inger Vilhelmsson:

Jättegott, nästa gång ska jag göra massor, familjen uppskattade det verkligen.

Svar: Så roligt!! :-D
Jessica Fransson