Powered by Jasper Roberts - Blog

Lufsa - Potatispannkaka med bacon

God eftermiddag lördag!
 
Här är i precis hemkomna från en liten lördagsutflykt. Jag, barnen, sambon och svärmor har varit i Kosta på Kosta Outlet och kikat runt lite. Det blev inte så mycket shoppat, men det är alltid trevligt med små utflykter ändå tycker jag. Vi avslutade dessutom vår lilla tripp med en fika på Triumf Glass där jag avnjöt en kula blåbärsglass.
På vägen hem blev det ett litet stopp i mataffären - barnen önskade spagetti och köttfärssås till middag idag, så det ska jag strax gå ut i köket och göra. Visst är det nästan alltid gott med just spagetti och köttfärsås?! Det är den sådan rätt som håller året runt helt enkelt, och det är sällan eller aldrig (?) man träffar någon som faktiskt inte tycker om det.
 
En annan sådan där klassiker som faktiskt nästan alla (?) tycker om är ju raggmunkar! Eller? Sitter det möjligtvis någon där ute som inte tycker om det? Nåja, här älskar vi det i alla fall hela familjen, och för ett par veckor sedan provade jag att göra Lufsa för första gången. Lufsa är en öländsk potatispannkaka med fläsk i. Jag skulle vilja kalla det en korsning mellan ugnspannkaka och raggmunkar helt enkelt - det blir liksom som raggmunkar gjorda i långpannan. Snabbt och busenkelt att göra till vardags med andra ord!
 
Efter vad jag har kunnat läsa mig till så ska det vara fläsk och grädde i en klassisk öländsk lufsa, men jag ersatte grädden och bytte ut fläsket. Här har ni min version av Lufsa - med lite mindre kalorier i, men lika vansinnigt gott för det!
 

Lufsa

 
6 portioner
 
  • 10-12 potatisar
  • 2 gula lök
  • 6 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • ca 1,5 tsk salt
  • 300 gram tärnat bacon
 
  1. Skala potatis och lök ochn riv dem fint. Lägg potatisrivet i en djup bakplåtspapperklädd långpanna.
  2. Strö ut bacontärningarna över potatisrivet.
  3. Vispa samman mjöl, mjölk, ägg och salt till en slät smet. Häll smeten över potatisen och baconet i långpannan.
  4. Grädda på 225 grader i nedre delen av ugnen i ca 1 timme, tills den stannat och fått fin färg.
 
Servera tillsammans med lingonsylt och en god sallad.
 
 
Tips!
Vill du ha lite mindre mat? Halvera smeten och häll den i en ugnssäker form istället. Grädda på samma gradantal ungefär lika länge. 
 
 

#1 - - Johan Sjöström:

Ser supersmarrigt ut, tack för att du tar dig tid att banta ner recepten precis lagom, Bra foto förhöjer även det bloggar massor. Skall testas!

Svar: Tack för dina ord Johan, det värmer! Tack själv för att du läser! :-D
Jessica Fransson

#2 - - Ölänningen:

Ser gott ut, jag blir sugen att prova, men kalla den inte lufsa för det är det inte.