Powered by Jasper Roberts - Blog

Lammfärsburgare med balsam-karamelliserad rödlök

Hej och stort välkommen säger vi till denna lördagen!
 
Vad jag ska göra idag? Köra min nya bil så klart! Sambon hämtade hem den sent igår kväll, och jag, otålig som få, kunde så klart inte vänta utan provkörde den en sväng med en gång. Ja, fast det var nästan mitt i natten faktiskt. Jag är så nöjd, och så glad! Idag blir det givetvis fler turer - tänker mig en sväng in till stan och kanske Samarkand nu idag tillsammans med barnen. Kanske fika lite? Får se om vi lyckas få med oss sambon också, han är ganska svårövertalad när det kommer till stan, men vi kanske kan locka honom med en fika eller något... Får klura lite.
 
Idag säger vädergudarna dessutom att det äntligen ska komma lite värme till denna delen av landet, och ja, ännu så länge ser det helt klart lovade ut i alla fall, så vi håller tummarna. Eftersom det då nu verkar bli så fint väder så kanske man skulle passa på att tända grillen ikväll, eller vad säger ni? Jag har ett supertips till grillen här och nu dessutom som jag definitivt tycker att ni bara måste testa! Vad sägs om  hemmagjorda lammfärsburgare smaksatta med vitlök och färsk timjan? Ja, jag menar väl det! Ät den dessutom med hemmagjorda hamburgerbröd och du har dig en riktigt liten festmåltid en härlig lördag som denna! 
 

Lammfärsburgare 

4 portioner 
 
Lammfärsburgare:
  • 500 gram lammfärs
  • ca 2 msk allroundkrydda
  • 2 msk färsk timjan
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman färs med allroundkrydda och lite salt och svartpeppar.
  2. Finhacka timjan och pressa vitlöken och blanda ner det i färsen. 
  3. Forma färsen till 4 stora burgare (eller 8 små).
  4. Grilla (eller stek) burgarna i ca 2-4 minuter/sida, beroende på tjocklek.
 
 
Balsam-karamelliserad rödlök:
  • 1 stor rödlök
  • 1 msk balsamvinäger
  • 1,5 msk flytande honung
 
  1. Skala och skiva löken och lägg den i en liten kastrull. 
  2. Häll över balsamvinäger och honung och låt koka upp.
  3. Sjud väldigt sakta tills all vätska kokat bort.
 
 
Servera lammfärsburgarna tillsammans med hemmagjorda hambugerbröd, sallad, tomat, en ostskiva och den karamelliserade rödlöken. Jag lovar, en riktig smakupplevelse som heter duga!