Powered by Jasper Roberts - Blog

Nyårsmeny 2014

Hej igen mina vänner, hoppas ni har en härligt avslappnad lördag ännu så länge?
 
Jag hade egentligen tänkt att jag skulle ge mig in på Mellandagsrean idag, men efter min lilla snabbrunda dit igår så blev jag ganska så avskräckt om man säger så. Jag tror att minst hela Småland var och handlade på Grand Samarkand igår, ja, möjligtvis hela södra Sverige faktiskt. Jag brukar inte ha något emot folksamlingar, men det var lite väl magstarkt till och med för mig! Så, jag nöjer mig med det jag hittade igår och hoppar över rean idag.
 
Istället har jag ägnat min lördag åt min dotter. Vi har haft en riktig mamma-dotter-dag idag. Vi har varit på bio och kikat på den senaste Tingeling-filmen bara hon och jag. Vi köpte popcorn och myste tillsammans och sen passade vi på att gå och fika också och vi har haft det så mysigt tillsammans verkligen! Ibland är det guld värt med lite egentid med barnen, att bara kunna ägna sig helhjärtat åt en av dem åt gången, det uppskattar både dem och jag lika mycket. Älskade lilla barn!
 
Nu är vi dock hemma igen och vi ska laga mat och min lilla hjälpreda. Ikväll blir det ett riktigt barndomsminne på middagsbordet för mig. Jag tänkte ge mig på en av mammas gamla klassiker för första gången någonsin, och det är riktig helgmat med en väldigt annorlunda huvudingrediens! Nyfikna? Kika in på Instragram (@vardagsmatalajess) under kvällen för en liten tjuvkik.
Här och nu ska vi ägna oss åt en annan typ av helgmat, nämligen Nyårsmat! På onsdag är det Nyårsafton och den ska vi spendera tillsammans med goda vänner: god mat och gott sällskap. Nyårsafton kräver ju så klart en tre-rätters middag, men vad ska man då bjuda på när det finns så mycket god mat att välja på? Oxfilé är ju en klassisker, men det är minst lika gott med fläskfilé och vill ni ha lite inspiration så kommer här en liten nyårskomposition till er!
 

Nyårsmeny 2014



 
Förrätt - Tomatbruschetta: Inled middagen med en riktig klassiker: bruchetta med smak av Italien! När man vet att det kommer två rätter till vill man gärna börja middagen lättsamt och vackert färgglatt och då är en härligt röd tomatbruschetta den perfekta förrätten. Löjligt enkelt, barnsligt gott!
 
Huvudrätt - Fläskfilé i lingonsås: 
 
Efterrätt - ApelsinsalladOfta äter man gärna mycket av den goda nyårsmiddagen och då kan det vara på sin plats med en lättsam och riktigt fräsch efterrrätt! Den kan med fördel förberedas dagen innan och ger precis den där söta avslutningen på middagen man vill ha innan nyårsskålen vid tolvslaget!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - jenny:

Delar av meny tar jag med mig till nyår :)
Tack ! // Jenny

Svar: Roligt att höra! :-) Gott Nytt!
Jessica Fransson

#2 - - Linn:

Tack för receptet på Bruscetta, den blev populär på nyår :-)

Svar: Vad roligt att höra! :-D God Fortsättning!
Jessica Fransson