Powered by Jasper Roberts - Blog

Mini-Ansjovispajer

Godmorgon söndag!!
 
Hoppas ni sovit gott? Jag blev väckt av två små barn som kröp ner på vasin sida om mig och började kramas och pussas - då är livet lite extra härligt helt enkelt! Mina fina små hjärtan!
Idag har jag och barnen en fartfylld dag framför oss då vi ska till Leos Lekland i eftermiddag tillsammans med inte mindre än fyra vänner och deras jämngamla barn! Det ska bli så roligt verkligen och både jag och barnen ser mycket fram emot det. Det kommer bli en eftermiddag fylld med fart, lek och spring med andra ord, och ja, så klart blir det fika också! Missa inte att följa mig på Instagram för dagliga uppdateringar av både mitt vardagsliv och maten jag lagar - där dyker det garanterat upp bilder på både lek och fika på Leos under dagen! Ni hittra mig om ni söker efter 
 

@vardagsmatalajess

 
Nu rask vidare till något helt annat, nämligen Påsk! Nästa vecka är det ju påsk och med påsken kommer ju som vanligt en massa god mat, familjeträffar och goda fikor! Allt det där jag verkligen älskar på en och samma helg! För att underlätta har jag skapat en ny påsk-kategori här på bloggen som ni inte får missa inför nästa vecka. Där samlar jag recepten man måste ha under påskhelgen, och kommer nu under dessa dagarna fram tills dess fylla på med fler godingar! 
 
Här kommer en av de godingarna! Anjovispajer i miniformat! Perfekt på påskbuffén, eller bara som en god lunch eller middag för den sakens skull! Dessa pajerna är något av en variant på Janssons Frestelse - fast snäppet godare, i alla fall om ni frågar min sambo som verkligen jublar över dessa små godingar!
Ställ dessa små munsbitar på buffébordet och ni behöver knappt göra en Janssons också, eller ställ dem helt enkelt sida vid sida! Oavsett så är de helt enkelt ett måste på påskbuffén! 
 

Mini-Ansjovispajer

 
16 stycken
 
Pajdeg:
  • 50 gram smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl kesella
  • 2 msk vatten
 
  1. Arbeta ihop alla ingredienserna till en deg med hjälp av en matberedare.
  2. Dela upp degen i 16 bitar och tryck ut dem i små aluminiumformar.
 
 
Fyllning:
  • 250 gram kokt potatis
  • 1 rödlök
  • 150 gram champinjoner
  • 1 burk anjovis (100 gram)
  • ca 2 msk timjan
  • ca 1 dl riven ost
  • 2 ägg
  • 1,5 dl mjölk
  • salt och peppar
 
  1. Tärna potatisen, skala och finhacka löken och skiva champinjonerna.
  2. Fräd lök och svamp med lite smör. Lägg svampen och löken i botten på pajerna.
  3. Lägg i potatistärningarna och anjovisen.
  4. Strö över timjan.
  5. Blanda samman ägg och mjölk med salt och peppar och häll äggstaningen över pajerna.
  6. Toppa med lite riven ost.
  7. Grädda på 225 grader i ca 20 minuter.
 
Servera på buffébordet tillsammans med en rad andra läckerheter, eller ät som de är tillsammans med en god sallad!
 
 
Ha nu en fortsatt skön söndag mina vänner! Vi ses och hörs under dagen då jag återkommer med ett riktigt smarrigt middagrecept på kyckling som jag lovar att ni inte vil missa!