Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassisk Janssons Frestelse

Godmorgon påskafton och glad påsk till er alla!
 
Idag är det påsk på riktigt så att säga, det är ju idag man firar och äter gott. I alla fall har det alltid varit så i min familj. Har ni några andra traditioner hemma hos er kanske?
 
Här blir det ägg- och sillunch idag och sen påskmiddag lightversion ikväll. Lightversion säger jag för det blir ingen lax och inget lamm i år, vi får inte i oss hur mycket mat som helst. ;-) Det blir dock sill, ägg (igen), köttbullar, prinskorvar (allt det barnvänliga) och så klart Janssons Frestelse som jag gjorde iordning igår.
 
Jag brukar göra en klassisk Janssons enligt ett grundrecept från Leif Mannerstöm, men jag följer inte det helt. Han vill ha kaviar i sin gratängvätska istället för anjovisspad, men det har inte jag. Jag tycker om anjovissmaken så jag har spadet i istället. Så här brukar jag göra min.
 

Janssons Frestelse

12 portioner
 
  • ca 1 kg potatis
  • 2 gula lökar
  • 2,5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl mjölk
  • 125 gram anjovis + 1,5 msk anjovisspad
  • ströbröd
  • salt och peppar
 
  1. Skala och skär potatisen i strimlor. Skiva löken och hacka ner anjovisfiléerna.
  2. Bryn löken lite lätt i en klick smör.
  3. Blanda potatisstrimlor, brynt lök och anjovisfiléer i en ugnssäker form. Salta och peppra lätt.
  4. Blanda samman  vispgrädde, mjölk och anjovisspad och häll det i formen.
  5. Strö över ströbröd.
  6. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 60 minuter.
 
OBS! Skölj INTE av potatisen när ni strimlat den. Stärkelsen i potatisen gör så att hela gratängen binder ihop sig.
 
 
 
Vill ni göra helt enligt Mannerströms recept så ska det vara 3 dl vispgrädde och 1 msk påläggskaviar i grädden istället för anjovisspadet. Prova om ni tycker om kaviar i mat (jag är inte så förtjust i det).
 
En smalare variant är ju givetvis möjlig också. Jag har vispgrädde i för jag tycker det blir godast, men jag använde Mildas Visp som bara är 20% fett i och spädde med lite mjölk. Man kan ju givetvis använda enbart mjölk om man vill, eller matlagningsgrädde. Eller varför inte hälften/hälften. Bara mängden vätska stämmer så varierar man själv innehållet precis som man känner för.