Powered by Jasper Roberts - Blog

Amerikanska blåbärspannkakor

Godmorgon helgen!!
 
Ja, nu är det lördag och helg! Underbart! Idag ska vi iväg på dop - barnens yngsta kusin ska döpas och det ska bli mysigt. Det är jag som ska stå för maten till mottagningen efteråt - klassisk smörgåstårta i nyttigare tappning - så dem ska vi ha mer oss ner. Innan dess ska det dock ätas frukost här hemma!
 
Brukar ni lyxa till det och äta en rejälare frukost på helgerna? Det gör gärna vi här hemma, passar på när vi har tiden helt enkelt och det är ju så himla mysigt! Bland det bästa jag vet i lyxfrukost-väg är, som jag nämnt innan, amerikanska pannkakor! Slänger man dessutom i några av mina absoluta favoritbär, blåbär, i dem så är man hemma så att säga!
 
Så, börja helgen med en rejält god och mättande pannkaksfrukost vet jag!
 

Amerikanska blåbärspannkakor

 
ca 10 pannkakor
 
  • 2 ägg
  • 5 dl mjölk
  • 1 tsk salt
  • 1 msk socker
  • 4 tsk bakpulver
  • 5 dl vetemjöl
  • ca 2 dl frysta eller färska blåbär
 
  1. Vispa samman alla ingredienserna, utom blåbären, till en tjock smet.
  2. Grädda gyllenbruna pannkakor i smör - ca 1 dl smet/pannkaka. Häll några blåbär över smeten precis när du hällt den i stekpannan. De är sen klara att vändas när det bildas små bubblor på ovansidan av smeten.
 
Servera sedan tillsammans med extra blåbär och lite kalorifri blåbärssirap från Walden Farms som jag gjort här. Det är även mycket gott med en liiiiiten smörklick på! Mums!
 
 
Tips!
Blir det mot förmodan pannkakor över? Ställ dem i kylen och ta sedan fram och ät till mellanmål, eller packa ner i väskan på resan eller utflykten. De är lika goda att äta varma som kalla! 
 
Ha nu en riktigt bra helg mina vänner! På återseende!