Powered by Jasper Roberts - Blog

Ugnsomelett med kabanoss

Hej och välkommen Kristi Himmelsfärd!
 
Alltid härligt med röda dagar, eller vad säger ni? Speciellt när de innfaller mitt i veckan så man får lite extra ledigt runtikring också. Jag började min dag med sovmorgon, sen satt jag i en solstol ute på altanen med min frukost och kollade på när ungarna lekte i trädgården.
Igår till middag gjorde jag pastasås med skinka, och fick en massa skinka över så idag slängde jag ihop en ost-och skinkpaj till lunch. Paj är alltid uppskattat i detta huset, speciellt av sambon, men även av mig och barnen. Ni ska givetvis få recept på hur jag gör min paj tids nog.
Just nu sitter jag här och äter bananpannkakor till mellanmål vid datorn. Jag har precis kommit in från en powerwalk i det fina vädret. Det är alltid lite segt att komma iväg och jag får peppa mig själv innan jag tar mig ut genom dörren, men när jag väl är ute då går det av bara farten. När jag sen kommer hem igen så känns det alltid så härligt, och jag är så nöjd med mig själv. Mitt mål är att gå ut en sväng varje dag, men tyvärr har jag inte kommit dit än...
 
Nåja, idag tänkte jag tipsa om ett enkelt lunchtips, nämligen ugnsomelett. Precis som paj så är ju omelett en sådan där rätt som man kan slänga ner precis vad som helst i verkligen. Tacksam mat som jag kallar det! Igår gjorde jag en ugnsomelett med kryddig korv i, för jag hade några korvar i frysen som jag inte hade någon annan plan med. 
När jag gör omelett så gör jag nästan alltid den/dem i ugnen, vare sig det är vanliga omeletter, eller mina miniomeletter. Det är nämligen så att jag kan inte göra dem i stekpannan... Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag lyckas alltid förstöra dem när jag försöker göra dem i stekpannan. Antingen bränner jag dem, eller går de sönder. Jag är helt hopplös! Så, ugnomeletter är mycket bättre för mitt självförtroende. ;-)
 

Ugnsomelett med kabanoss

(omeletten på väg in i ugnen)
 
6 portioner
 
  • 1,5 msk vetemjöl
  • 6 dl mjölk
  • 5 ägg
  • ca 1 tsk salt
  • 3 stycken kabanosskorvar
  • ca 15 cm purjolök
  • körsbärstomater
 
  1. Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Vispa ner resten av mjölken. Låt koka upp under omrörning och puttra några minuter.
  2. Ta av kastrullen från värmen och vispa ner äggen, ett i taget. Tillsätt saltet.
  3. Häll smeten i en ugnssäker form (ca 20 x 30 cm).
  4. Slanta korven, strimla purjolöken och halvera körsbärstomater. Fördela sedan ut korv, purjo och tomater i ett jämt lager i äggsmeten.
  5. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter tills omeletten stannat och börjar få lite färg.
 
En perfekt mättande lite lunchmåltid som är hälsosam och proteinrik, och som man står sig på länge. Blir det rester över? Ät en mindre bit som mellanmål vet jag!
 
 
Servera i bitar med exempelvis lite rårivna morötter eller en god sallad!
 
Nu ska jag gå och ta fram till dagens middag. Idag blir det panerad rödspätta med kokt potatis och med en riktigt härlig räkröra som tillbehör! Så ofantligt gott verkligen!
 
Jag önskar er en fortsatt trevlig Kristi Himmelsfärd!
#1 - - Nethan:

Kanske en "dum" fråga, men varför ska man värma mjölk o mjöl till smeten innan? Har alltid annars bara "rört ihop" det ;)