Powered by Jasper Roberts - Blog

Miniomeletter med salami och mozzarella

Hej där ute! Hoppas ni har en skön helg ännu så länge?
Här är det ganska lugnt just nu, jag ska strax ta tag i dagens lunch, men tänkte ägna er lite tid först.
 
Vill ni har lite fler tips på frukost och mellanmål? Då kommer här ett, som för övrigt funkar utmärkt till lunch också faktiskt. Vad pratar jag om nu då? Jo, omelett!
Jag älskar omelett, man kan variera dem i det oändliga verkligen vilket jag älskar. Jag ska dock erkänna att just omeletter är inte min paradrätt om man säger så, jag lyckas alltid ha sönder dem! Så numera gör jag sällan omelett i stekpannan länge, utan jag gör dem i ugnen istället, i muffinsplåten!
Muffinsplåten är bra till så mycket mer än muffins verkligen, och jag använder nog den egentligen mest till allt annat än just muffins när jag tänker efter (även om det givetvis bakas muffins i den också). Det bästa av allt är att det blir perfekta små portionsbitar för mig nu efter operationen!
 

Miniomeletter med salami och mozzarella

 

 
 
8 stycken
 
  • 6 ägg
  • 3 msk mjölk
  • 4-6 skivor salami
  • ca 6 cm purjolök
  • 1,5 dl riven mozzarella
  • grönsakskrydda och svartpeppar efter smak
 
  1. Vispa sönder äggen och blanda ner mjölken.
  2. Tärna salamin och skiva purjolöken.
  3. Häll i salami, purjolök och mozzarella i äggsmeten.
  4. Krydda med ca 1 krm svartpeppar och 1 tsk grönsakskrydda/örtsalt.
  5. Häll smeten i muffinsplåten (det räcker till ca 8 stycken), fyll inte riktigt hela vägen upp.
  6. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 20-30 minuter.
 
Sen är det bara att mumsa i sig!
 
Jag får i mig ca 2 omeletter och sen är jag mätt och belåten. De andra ställer jag i kylen till senare tillfällen (om inte sambon eller barnen upptäcker dem först för då försvinner de ganska snabbt).
 
Grillpremiären igår kväll blev en riktig hit så jag återkommer med recept under dagen, det får ni bara inte missa vill jag lova. Till efterrätt gjorde jag dessutom egen "glass" med hallon i.
 
Ikväll blir det tortillalasagne (en riktig favorit) och sen har min son önskat äppelpaj framför Melodifestivalen så det är många nya goda recept att se fram emot på bloggen inom kort! Håll utkik!
#1 - - Sara på Vardag.nu:

Omelett är ju himla fint och bra som grund till mycket. Omelettrulle med god och krämig fyllning är en ny favorit hos mig. Dina fina miniomeletter är ju klart smidigare att ha med sig dock :D