Powered by Jasper Roberts - Blog

Citronglaserad kyckling

Godmorgon alla!
 
Sitter just nu här med en frukostskål med blåbärsyohurt och tar det lugnt. Jag tänkte strax åka iväg och fika med barnen på Grand Samarkand, kaffe för mig och någon liten kaka för dem. Är inte alls sugen på fika idag egentligen, men har redan lovat dem så. Annars om jag ska fika ute brukar jag oftast ta någon sockerfri småkaka, det finns på alla fik, för diabetiker, om man bara letar eller frågar efter dem.
Det kommer säkert bli lite shopping också när vi ändå är där. Jag hittade lite byxor sist jag var där förra veckan som jag gärna skulle vilja ha, som jag inte köpte då. Barnkläder är jag ju löjligt förtjust i att handla så ja, jag gissar att vi inte kommer hem tomhänta i alla fall... ;-)
 
Innan vi kör tänkte jag tipsa om en god kycklingrätt vi åt här i måndags, nämligen en citronglaserad sådan. Kyckling är en riktig favorit här hemma verkligen, och det är dessutom nyttig mat: proteinfylld och inte alls fet. Dessutom är det lättuggad mat för någon som mig, vilket alltid är ett extra plus! Detta är en supergod vardagsrätt med frisk citrussmak som går snabbt och enkelt att slänga ihop. Rätten fick dessutom en extra proteinboost av att jag hade i ett gäng sesamfrön också.

Citronglaserad kyckling

 
 
4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • 250 gram sockerärtor
  • 4 salladslökar
  • 1,5 msk flytande honung
  • 2-4 msk pressad citron
  • 1 msk basilika
  • 1 msk sesamfrön
 
  1. Strimla kycklingfilén, ansa sockerätorna och skär dem i mindre bitar. Strimla salladslöken.
  2. Fräs kycklingstrimlorna i en het panna tills de får fin färg. Lägg i sockerärtor och salladslöken och låt dem fräsa med några minuter.
  3. Tillsätt honung, citronsaft och basilika. Låt det bubbla en stund tillsammans i pannan under omrörning. Smaka av med salt och svartpeppar.
  4. Strö över sesamfrön och rör om strax innan servering.
 
Servera tillsammans med potatismos, som jag gjorde denna gången, och en god sallad! Vill man inte ha mos är det annars lika gott att servera med ris, eller fylla ett pitabröd med kycklingen. Ett annat tips är att utesluta basilikan i kycklingen och istället servera den tillsammans med ett fluffigt och gott basilikamos.
Hur mycket citron man vill hälla i är ju helt och hållet en smaksak. Jag älskar syrlig mat så jag har gärna i mycket, men börja alltid med en mindre mängd och häll eventuellt på mer efter avsmakning.

Nu ska vi snart börja bege oss, men jag återkommer under dagen med bland annat socker- och fettfria mellanmålsmuffins med banan och havre som jag bakade igår. Dessutom tänkte jag dela med mig av min veckomeny då den blev efterfrågad.
 
På återseende, ha en härlig onsdag där ute!