Powered by Jasper Roberts - Blog

Ugnsgratinerad kassler i chilisås

Godmorgon, godmorgon...
 
Idag är jag trött vill jag lova! *gäsp* Det var en mycket lugn midsommarafton igår - jag dricker inte alkohol sen några år tillbaka - med mycket god mat. Trots lugnet är jag dock tröttare än tröttast idag och det var bokstavligen knappt så jag kom ur sängen imorse. När man har två små morgonpigga barn som stiger upp oavsett hur trött man själv är, ja, då är det bara att gilla läget och slänga av sig täcket i alla fall. 
Lite kaffe brukar pigga upp, men till min stora fasa upptäckte jag att kaffefilterna var slut precis när jag gjort iordning resten av kaffebryggaren. Så inget kaffe för mig än, och jag är fortfarande tröttare än tröttast med andra ord. Så fort jag lyckats få huvudet att vakna till lite bättre så blir det med andra ord en runda till affären...
 
Hoppas ni andra haft en något piggare morgon än mig. ;-)
 
När jag ändå ska till affären måste jag hitta något till dagens middag också. Jag har varit lite slarvig med att skriva matsedlar här hemma nu ett par veckor, så det finns inget planerat än. Måste ta tag i de där listorna igen! Både handling och matlagning blir så mycket enklare när man inte behöver fundera på vad man ska äta varje dag.
 
Något vi åt förra veckan, en riktig gammal 80-tals klassiker, tänkte jag tipsa/påminna om idag. På 80-talet hade man ju mycket ananas i maten, och speciellt tillsammans med kassler. Faktum är ju att just kassler och ananas tillsammans är en höjarkombination oavsett vilket årtionde det är, och det här gör jag lite då och då. 
 

Ugnsgratinerad kassler i chilisås

 
4 portioner
 
  • ca 500 gram kassler
  • 1 liten burk ananasringar alt. färsk ananas
  • 2,5 dl matlagninggrädde
  • 3 msk chilisås
  • 1 krm salt
  • riven ost
 
  1. Skär kasslerna i ganska tunna skivor. Skär ananasringarna på mitten - halvmånar.
  2. Placera ut kasslerskivorna i en ugnssäker form och lägg en ananashalvmåne på varje kasslerskiva.
  3. Blanda samman matlagningsgrädde, chilisås och salt och häll såsen över kasslern.
  4. Stö över riven ost.
  5. Gratinera i ugnen på 200 grader tills osten smält och fått en fin färg - ca 15-20 minuter.
 
Servera gärna, som jag gjorde denna gången, tillsammans med mitt goda basilikamos. Det är annars även väldigt gott tillsammans med vanligt potatismos eller kokt ris och en god sallad.
 
Tips!
Vill ni göra rätten ännu mer kalorisnål? Uteslut både ananasen och den rivna osten - chilisåsen är så pass mumsig att det är gott med bara kassler och sås! 
#1 - - Onkis/ Veronica:

Tack för ett bra middagstips :)