Powered by Jasper Roberts - Blog

Smörgåstårta med skaldjur

Godkväll mina vänner!
 
Oj, oj, oj, vilken lång dag jag har haft idag! Huvudet ville inte riktigt vakna imorse när klockan ringde, och på den banan har det liksom fortsatt. Det tog många timmar innan jag kände mig riktigt vaken ska jag säga. Ikväll kommer det bli en ganska tidig kväll för mig med andra ord.
 
Innan jag funderar närmare på sängen vill jag dela med mig av den goda skaldjurssmörgåstårtan jag gjort. Är man ett fan av skaldjur, så kommer man älska denna verkligen, det lovar jag! Precis som den klassika smörgåstårtan är detta en nyttigare version än den traditionella. Det är mindre kalorier över huvud taget och den är dessutom en riktig proteinbomb!
 

Skaldjurssmörgåstårta

 
 
1 tårta, ca 30x20 cm
 
  • 18 skivor grovt (gärna osötat) formfranska
 
Fyllning 1:
  • 1 dl krabba
  • 1 dl kvarg
  • 1 mogen avokado
  • ca 10 cm purjolök
  • 1 krm cayennepeppar
  • 1 msk citronsaft
 
  1. Mosa avokadon med en gaffel och finstrimla purjolöken. Blanda samman alla ingredienser och smaka av med salt.
  2. Lägg ut sex skivor formfranska på ett fat och bred ut krabbröran på brödet.
  3. Lägg på ytterligare sex skivor formfranska uppepå.
 
Fyllning 2:
  • 2 dl kräftskjärtar
  • 1,5 dl kvarg
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1 msk dill
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna och smaka av med salt!
  2. Bred ut kräftfyllningen på det andra lagret bröd och lägg sedan på ett avslutande lager med sex formfranska ovanpå.
 
 
  • 2 dl naturell kvarg
  • 1,5 dl majonäs (jag använde fettfri)
 
  1. Blanda samman kvarg och majonäs.
  2. Bred ut ett tunt lager uppepå och runt om hela smörgåstårtan.
 
Garnera sedan asvlutningsvis efter eget tycke och smak. Detta är vad jag valde att lägga på min smörgåstårta:
 
  • Krussallad
  • Ägg
  • Räkor
  • Svart rom
 
 
Tips!
 
Om man vill kan man byta ut krabban mot tonfisk i vatten. Det funkar precis lika bra tillsammans med avokadon, men får en lite mildare smak än krabban har. Man kan även, om man vill få ännu mer tomatsmak i kräftfyllningen, hacka ner ett par soltorkade tomater i den.