Powered by Jasper Roberts - Blog

Teriyakibiff med bambuskott

Godkväll, godkväll!
 
Då var denna dagen också snart slut... Idag har jag (åter igen) spenderat större delen av dagen på jobbet. När jag hade hämtat barnen körde vi raka vägen till caféet här i närheten och körde lite mysfika jag och barnen, och sambon mötte upp oss där en stund senare. 
När vi hade fikat färdigt fick det bli en vända till affären också för att handla hem något att äta. Vi passade på att köpa hem grillmat eftersom det varit riktigt fint väder idag för första gången på minst två veckor. Till köttet hade vi marinerade, ugnsrostade grönsaker och mango salsa + att barnen och sambon hade pasta till också. Gottegott!
 
Nu är barnen i säng och jag sitter med matsedlar. Jag ska åka och storhandla imorgon så det är planering för fullt just nu, men jag tänkte att jag skulle ta en paus och tips er om lite mat också.
Ni är många som berättat att ni provat min Fläskfilé i asiatisk sås, och ni alla säger att ni älskar den! Det är en av mina personliga favoriträtter verkligen så det är så himla kul att höra! Som jag nämnt innan älskar jag det asiatiskt inspirerade köket, och förutom fläskfilén så har jag en till favoriträtt i kategorin, och det är teriyakibiff med bambuskott! Teriyakisås måste vara en av de allra godaste smaksättarna som finns verkligen!? Har ni aldrig provat? Ja, då säger jag bara en sak till er: det är  hög tid för det nu!
 

Teriyakibiff med bambuskott

 
4 portioner
 
  • 500 gram nötkött (ex grytbitar)
  • 1 burk strimlade bambuskott
  • 1 röd paprika
  • 1 gul lök
  • 1 kalvbuljongtärning
  • 3 msk kinesisk soja
  • 8 msk teriyakisås
  • 4 dl vatten
  • salt och svartpeppar
 
  1. Strimla köttet och paprikan, och hacka löken. 
  2. Fräs löken så den blir glansig. Lägg ner köttet och stek på hög värme så det får fin yta. 
  3. Rör ner paprikan och låt fräsa med några minuter.
  4. Häll på vattnet och smaksätt med soja, smulad buljongtärning och teriyakisås.
  5. Låt puttra på medelvärme tills köttet är mört.
  6. Red av till lite tjockare konsistens och smaka av med salt och peppar.
 
 
Servera gärna tillsammans med kokt ris och en god sallad.
Jag hade kokt grön sparris till min teriyakibiff nu sist och det är ju bara så gudomligt gott. Förutom edamamebönor så är nog färsk grön sparris mitt favorittillbehör. 
 
Imorgon är det torsdag och helgen börjar närma sig med stormsteg igen och till helgen vill man väl gärna baka lite va? Jo, tänkte väl det! Imorgon får ni hålla utkik efter mitt recept på sockerfri kiwikaka! Inte att missa.
 
Nu vill jag önska er en riktigt trevlig kväll. Vi ses och hörs!
 

#1 - - Anonym:

Detta va precis min smak av mat. Härligt att du dela med dig av så många Goa recept hälsningar från en kock

#2 - - Sabine:

Glömde visst skriva namn Bine kallas jag

#3 - - Mia :

Så himla gott !!! !!!

#4 - - Anonym:

Menar du verkligen 8msk teriyakisås? Det är ju mer än 1dl... Och 3msk soja på det... Det blir nästan 2dl totalt och det låter som väldigt mycket salt??

Svar: Ja det menar jag, och det blir inte för salt, jag lovar. Smaken är ju dock alltid delad, så om du tycker att det låter för mycket för din smak så kan du ju alltid ta lite i taget och smaka dig fram till det som passar just dig. :-)
Jessica Fransson