Powered by Jasper Roberts - Blog

Fläskfilé i asiatisk sås

Hej och god middag denna härliga lördag!
 
Vet ni vad det är som gör just denna lördagen extra härlig? Idag är det 1 juni och med andra ord officiellt sommar! Äntligen sommar! Sommaren är min favoritårstid och allt blir liksom lite roligare på sommaren, solen får allt att skina lite extra på något sätt. Jag skulle gärna bott i ett land där de har sommar året runt, och är helt övertygad om att jag inte hade saknat vintern över huvud taget ska ni veta. Jag hade gladeligen permanent bytt ut allt vad snö och kyla heter mot sommar och sol i all evighet. Men det är kanske bara jag?
 
Nåja, det är ju som sagt lördag idag och nu tänkte jag tipsa er som en jättegod helgrätt (som givetvis funkar lika bra mitt i veckan också). Denna gången använde jag fläskfilé, men det passar precis lika bra med kyckling exempelvis. Såsen är nämligen huvudrollsinnehavaren och det är tveklöst en av mina favoriträtter just pga såsen. Jag har tagit inspiration till den i det asiatiska köket, men om en asiat hade klassat såsen som asiatisk, det vet jag inte egentligen. ;-) 
 
Oavsett så bara måste ni prova denna såsen, jo det borde vara lag på att prova den, för god är den!
 

Fläskfilé i asiatisk sås

 
4 portioner
 
  • 500 gram fläskfilé
  • 2 msk tomatpuré
  • 4 msk kinesisk soja
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1,5 tsk malen ingefära
  • 1 msk flytande honung
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • 1,5 dl vatten
  • 1 liten knippa färsk gräslök
  • salt och peppar
 
 
  1. Skiva fläskfilén i ca 0,5 cm tjocka skivor. Stek köttet på ganska hög värme, ett par minuter på varje sida så de får fin färg.
  2. Blanda samman tomatpuré, soja, pressad vitlök, ingefära, honung, vinäger och vatten. Häll såsen över köttet och låt allt koka samman i några minuter.
  3. Smaka av med salt och peppar och strö sist över klippt gräslök.
 
Servera gärna tillsammans med ris eller potatis och krispiga grönsaker. Här hade jag sockerärtor och minimajs som jag fräste snabbt i en panna tillsammans med en liten svätt av den goda såsen. Vill man kan man tillaga allt i samma panna, men det funkar inte här då min sambo vägrar majs...
 
 
Det är en lätt, fräsch och snabb rätt som funkar både till lunch eller middag, vardag eller helg. Använd de grönsaker ni tycker bäst om att ha till och bara njuuut sen av vartenda tugga!
 
Så, ner till affären nu med er, för personligen tycker jag att ni ska ta och servera detta till middag redan idag! :-D