Powered by Jasper Roberts - Blog

Honungsglaserade kycklingklubbor med paprikasås

Äter ni mycket kyckling hemma?
 
Jag försöker servera det ganska ofta, speciellt efter min operation, då det är väldigt nyttigt. Kyckling är ju dessutom en väldigt tacksam råvara då man kan göra så väldigt mycket med den.
Igår valde jag att servera den ungsstekt och honugnsglaserad tillsammans med hemmagjorda potatisklyftor, morötter och min fantastiskt goda paprikasås. Hela familjen åt det med hull och hår, även barnen!
 
Honungsglaserade kycklingklubbor
 
 
4 portioner
 
  • 4 kycklingklubbor
  • 1/2 dl honung
  • 1/4 dl kinestisk soja
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt och peppar
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Salta och peppra kycklingen runt om och lägg dem sedan i en ugnssäker form.
  3. Stek klubborna i ugnen tills de är färdiga. Ca en timme om de är frusna, ca en halvtimme om de är tinade.
  4. Rör ihop honungen (har ni inte flytande så micra vanlig honung i några sekunder tills den blir flytande), sojan och pressad vitlök.
  5. Ta ut kycklingen och pensla eller skeda över honungsblandningen.
  6. Stek i ugnen ytterligare några minuter tills kycklingen fått en fin yta.
Jag serverade mina klubbor med hemmagjorda klyftpotatis, ugnsstekta morötter och världens godaste, och enklaste, paprikasås
Klyftpotatisen gjorde jag på enklaste sätt: vände dem i salt, peppar och olivolja och slänge ner ett par hela vitlöksklyftor i formen. In i ugnen tillsammans med kycklingen (i separat form), i ca 45 minuter.
 
Har ni inte provat att honungsglasera kyckling innan så tycker jag det är hög tid nu! :-)