Powered by Jasper Roberts - Blog

Spenat- och ärtplättar

Hej fredag!!
 
Visst är det lika härlig varje gång det blir fredag igen! Löften om lediga dagar, för dem av oss som inte ska jobba dvs... För jo, jag ska jobba denna helgen också vilket innebär att det blir inte mindre än fjärde jobbhelgen i rad för mig. Inte klagar jag för det dock för jag är ju ledig en del i veckorna istället, ibland i alla fall. ;-) 
 
Så här inför helgen så tänkte jag tipsa om världens godaste plättar! Perfekta till lunch, och lika perfekta som mellanmål då de är precis lika goda att äta varma som kalla! Fast... nej, jag ångrar mig, de är nästan liiite godare att äta kalla när jag tänker efter. Så, gör ett stort gäng och ät några till lördagslunch och spara sedan dem som blir över i kylskåpet för att sedan ha dem kalla till mellamål i några dagar. Eller lägg in några i frysen och plocka fram efter behov bara. Dessa är det absolut godaste man kan äta till mellanmål faktiskt, tja, dessa och mina miniomeletter - de ligger delad etta! 
 

Spenat- och ärtplättar

 
4 portioner
  • 2 ägg
  • 5 dl mjölk
  • 1 tsk salt
  • 4 tsk bakpulver
  • 5 dl vetemjöl
  • 250 gram bladspenat
  • 250 gram gröna ärtor
 
  1. Vispa samman ägg, mjölk, salt, bakpulver och vetemjöl till en tjock smet.
  2. Rör ner spenaten och ärtorna.
  3. Grädda plättar av smeten, i ett plättlagg. 
 
 
Servera gärna bara som de är, eller tillsammans med en god kall sås exempelvis. När min svåger och hans familj var här för någon vecka sen åt vi dessa och då gjorde han ett chili-kryddsmör som vi hade till dem. Mycket gott!
 
 
Tips!
  • Det går lika bra att använda fryst bladspenat i plättarna, se då bara till att den är tinad och väl avrunnen innan den rörs ner i plättsmeten. 
  • Prova blanda ner andra grönsaker i smeten om du inte är så förtjust i just dessa - vilka mjuka grönsaker som helst passar bra att använda. Bara fantasin sätter gränserna som alltid!