Powered by Jasper Roberts - Blog

Helstekt laxsida med vitlöks- och chilitäcke

Goddag!
 
Vilken strålande fredag vi har idag - en underbar början på den begynnande helgen! Har ni några speciella planer inför helgen kanske? Eller kanske några speciella middagar inplanerade? Lämna gärna en kommentar och berätta, det är alltid roligt att höra vad andra äter för gott tycker jag! 
 
Själv jobbar jag hela dagen idag, men är hemma på ett par timmars paus just nu. Vad passar man då på att göra medan man har paus förutom att mysa med barnen? Jo, man kikar in här och tillhandahåller ett litet dagens middagstips så klart!
Idag tänkte jag tipsa om lite fisk igen, lax närmare bestämt. Oftast när jag lagar fisk så använder jag vit fisk och inte lax, helt enkelt för att jag tycker vit fisk är godarer! Dock betyder ju inte det att vi inte äter lax någon gång ibland vi också. En av mina favoriträtter är faktiskt Sweet Chililax - det receptet har ni väl inte missat hoppas jag!?!
På tal om lax och chili, så kommer här en annan kombinationsmöjlighet med det två!
 

Helstekt laxsida med vitlöks- och chilitäcke

 
4 portioner
 
  • 4 laxfiléer eller hel laxsida
  • 3 msk paprikapulver
  • 1 msk lökpulver
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk spiskummin
  • 1 tsk chiliflingor
  • 4 msk olivolja
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman alla kryddorna med pressad vitlök och olivoljan. 
  2. Lägg laxen i en ugnssäker form och bred ut kryddpastan på laxen.
  3. Lägg gärna ett par smöklickar uppe på laxen innan den åker in i ugnen.
  4. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter tills laxen är genomstekt. 
 
 
Superenkel och smakrik middag som gärna kan serveras tillsammans med kokt eller pressad potatis och en god sallad. Eller varför inte ett härligt gäng gröna ärtor eller edamamebönor! Ärtor och fisk är ju en oslagbar kombination! Vill man kan man även ha en god fisksås till - varm eller kall - men jag tycker inte alls att det behövs med tanke på att fisken bli så smakrik i sig.
 
Perfekt fredagsmiddag om ni frågar mig! Med detta önskar jag er med andra ord en riktigt härlig fredag och helg! På återseende mina vänner.