Powered by Jasper Roberts - Blog

Fläskgryta med grönpeppar

Goddagens!
 
Redan söndag eftermiddag och snart är helgen slut igen! Är det bara jag eller går veckorna vansinnigt snabbt just nu? Det känns så här i alla fall!
Just nu är jag hemma och ledig några timmar. Jag har jobbat hela förmiddagen och ska tillbaka till jobbet ikväll igen för ytterligare ett pass. Idag har jag spenderat största delen av min tid i köket, och det tycker jag så klart är den roligaste delen av mitt jobb som ni kanske kan gissa. Idag roade jag mig med att baka en banankaka som ska avnjutas till eftermiddagsfikat! Vill ni redan nu se en bild på den så kolla in mitt Instagram-konto! Ni hittar mig om ni söker efter användarnamn:

@vardagsmatalajess

 
Jag har även gjort lite citronfromage idag som de åt till efterrätt tillsammans med lite skivad ananas - det är en riktig höjdarkombination faktiskt! Sen gjorde jag avslutningvis en mimosasallad som vi ska äta till kvällsmat tillsammans med lite kallskuren kassler när jag kommer tillbaka ikväll. Det skla bli gott kan ni tro!
 
Just nu tänkte jag dock bjuda på ett annat middagstips, nämligen en liten enkel gryta med fläskkött. Ett gott tips nu inför de stundande höstkvällarna med smak av grönpeppar.
Tycker ni om grönpeppar? Testa då också gärna min grönpepparsås tillsammans med lite helstekt fläskfilé exempelvis. Jättegott! 
 

Fläskgryta med grönpeppar

 
4 portioner
 
  • ca 500 gram fläskkött - grytbitar eller liknande
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • ca 2-3 msk persilja
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 köttbuljongtärning
  • ca 2 tsk grönpeppar
  • 2,5 dl vatten
  • 1 msk dijonsenap
  • salt och peppar
 
  1. Skala och hacka lök och vitlök. Strimla köttet. 
  2. Bryn köttet på hög värme i en stor gryta tillsammans med lök och vitlök. Låt även grönpepparn fräsa med. 
  3. Tillsätt grädde, vatten och buljongtärning. Koka upp och låt småputta i ca 10 minuter. Red av till önskad konsistens.
  4. Vänd ner dijonsenap och persilja och smaka av med salt och peppar.
 
 
 
Servera gärna grytan tillsammans med lite ris och kokt broccoli. Strö över lite extra persilja vid servering.
 
Tips!
Det är mycket gott att även skiva ner lite färska champinjoner och fräsa tillsammans med kött, lök och grönpeppar innan vätskan hälls på. 
 
 

#1 - - Anna:

Hej. Gillar din blogg men du tar väl inte cred för detta recept?? Det kommer ju från icas billiga veckan.

Svar: Ja, det gör det. Jag har inte sagt att just detta är mitt eget recept. ;-) Dock har jag gjort det ett par gånger, och ville dela med mig här på bloggen.
Jessica Fransson