Powered by Jasper Roberts - Blog

Helstekt fläskfilé med grönpepparsås

Godkväll igen!
 
Nu har vi ätit middag och det är undanplockat i köket. Så nu är jag både mätt och nöjd. Idag gjorde jag citronglaserad kyckling som är väldigt frisk och syrlig i smaken. Jag älskar verkligen citrussmak i mat! Receptet på det får ni dock vänta på tills imorgon.
 
Nu tänkte jag nämligen bjuda på ett annat middagtips. I fredags kväll åt vi fläskfilé här hemma, heltstekt sådan, tillsammans med hemmagjorda klyftpotatis och en supergod grönpepparsås. Perfekt fredagsmiddag verkligen, som känns lite lagom lyxig helgen till ära.
 

Helstekt fläskfilé med grönpepparsås

 
4 portioner
 
  • 700 gram putsad fläskfilé
 
  1. Bryn fläskfilén runt om så den får färg.
  2. Lägg över filén i en ugnsform och stek färdig i ugnen på 175° i ca 20 min.
 
  • 1 schalottenlök
  • 1 msk hel grönpeppar
  • 1 kalvbuljongtärning
  • 2 dl vatten
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
 
  1. Hacka löken och fräs den glansig.
  2. Häll på resterande ingredienser och koka ihop till en sås. Red av till önskad tjocklek.
  3. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera såsen till uppskivad fläskfilé och exempelvis hemmagjorda kryddiga klyftpotatis och en härlig grönsallad. Denna gången kryddades potatisklyftorna med grillkrydda, salt och peppar innan de åkte in i ugnen. Salladen köpte jag en färdig "italiensk mix" och blandade i lite tomat, gurka och en vinegrette. MUMS!

 
#1 - - Sara på Vardag.nu:

Vad gott med gränpeppar, det var läääängesen! Låter som smarrig middag överlag :)