Powered by Jasper Roberts - Blog

Overnight quinoa med hallon

Godmorgon lördag!
 
Pigga och utvilade efter arbetsveckan och fredagskvällen? För min egen del har det, som oftast, varit en väldigt intensiv vecka för min del. En vecka som inneburit en del huvudbry för min del faktiskt, så att denna helgen var mer än välkommen faktiskt... Ja, fast det är väl alla helger egentligen, eller vad säger ni? Hursom, denna helgen ska det med andra ord njutas för fullo, punkt!
 
Igår var det skolavslutning för min lille stora kille! Han slutade första klass, och med andra ord hans allrs första officiella skolavslutning! Visserligen var han med även i förskoleklassen, men av någon anledning kändes det lite mer "på riktigt" denna gången är han nu slutat ettan. Det fikades och det uppträddes i klassrummet, och sedan i kyrkan och givtevis var både han och hans klasskamrater superduktiga. Han har gått här hemma hela veckan och övat på sångerna och ramsorna och var allt lite stolt över sig själv idag. Själv är jag mycket stolt!
Efter avslutningen blev det fika på favoritcaféet, och sen har jag och barnen spenderat resten av dagen hemma hos världens bästa Maria och hennes pojkar. Barnen har lekt i massor, och sen rundade vi av fredagskvällen med att hämta pizza och äta jordgubbstårta. Just jordgubbstårta är något som alltid serverades hemma hos mamma för att fira skolavslutningar, så den traditionen tänkte jag föra vidare till mina barn. Avslutningarna ska absolut firas med tanke på hur hårt man jobbat hela skolåret! Nästa skolavslutning har jag två barn att fira, för jo, till hösten börjar ju även min dotter i förskoleklass och därmed på skolan. Små har blivit stora, alldeles för snabbt, som sig bör. 
 
Denna lördag har potential till att bli riktigt fin av himlen att döma än så länge, så kanske det blir en liten badutflykt om det håller i sig. Årets första dopp börjar ju faktiskt snart vara på sin plats nämligen, eller hur? Har ni hunnit bada ute i år än? Denna mamman älskar att bada, men vill helst ha en uppvärmd pool innan jag hoppar i dock.
Nåväl, innan något annat så ska ju familjefrukost intas tillsammans, något av det bästa med att det är helg om ni frågar mig. Så, idag vill jag tipsa om något som verkligen smakar som efterrätt till frukost! Jo, det är faktiskt sant. Jag pratar om en overnight quinoa med hallon (eller vilket bär man nu föredrar). Det är ett riktigt bra frukostalternativ, eller mellanmål för den delen. Det bästa är att man kan förbereda den dagen innan, och sen är det bara att hugga in med en sked när man vaknar på morgonen sen. Lyxfrukost vill jag lova!
 

Overnight quinoa med hallon


1 portion
 
  • 0,5 dl quinoa
  • 1 msk havregryn
  • 1,5 dl naturell yoghurt
  • 1 dl hallon
  • 1 banan
 
  1. Koka quinoan enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Mosa bananen, och stöt hallonen lite lätt med en gaffel.
  3. Blanda kokt quinoa med havregryn, yoghurt, hallon och mosad banan.
  4. Häll allt i burk med lock.
  5. Ställ kallt över natten.
 
Toppa med färska bär, nötter eller fröer innan servering.