Powered by Jasper Roberts - Blog

Marockansk kyckling med chermoula

Hej allesammans denna sköna söndag!

Hur har ni det där ute i sommarsverige? Soligt, varmt och skönt hoppas jag? Här i min del av vårt avlånga land njuter vi av lagom värme och sol. Jag sitter så mycket jag bara förmår ute på min altan och njuter av lugnet och semestern. Jag lyssnar på tystanden som bryts till och från av barn som, cyklar, hoppar studsmatta och leker (eller bråkar, vilket mina tycks bestämt sig för att göra hela dagen idag). Nåväl. Strax blir det en glass nere vid sjön tänkte jag. Barnen vill bada, men denna badkrukan till mamma håller sig hellre torr. Fast ja, nu ljuger jag lite... Jag älskar faktiskt att bada, verkligen, men jag vill gärna ha en pool att simma i, jag har aldrig varit mycket för havet eller sjöar tyvärr. En glass blir det dock garanterat för minn del också, glass är sommarlag!

Jag sitter i detta nu och funderar kring kommande vecka... Vad vi ska hitta på. Barnen vill bland annat till Liseberg, så ja, det kanske blir en resa dit en dag, vi får se. Jag sitter dock och funderar kring det där med vuxna och barn. Oftast när vi är lediga gör vi något barnvänligt eller vad man ska kalla det, alltså aktiviteter som mest är till för barnens nöjes skull så att säga. Jag skulle vilja åka någonstans eller hitta på något som är lika vuxenvänligt som barnvänligt om ni förstår vad jag jag menar? Har ni några bra tips så skulle jag verkligen uppskatta det! 

Under tiden jag funderar vidare så vill jag gärna tipsa er så länge, om mat så klart. Iadg vill jag tipsa om en riktigt god kycklingrätt som är sprängfylld med smaker, precis så där som jag älskar. Detta är en allt-i-ett-rätt med smaker från norra Africa som jag hittade hos Leila Lindholm som jag bara kände att jag var tvungen att testa, och det gjorde jag rätt i kan jag säga! Därför vill jag tipsa er också, så ni kan testa själva. Kyckling marinerad och täckt av chermoula som är en kryddblandning från Nordafrika som främst används till att marinera fisk och skaldjur egentligen, men som passar lika bra till kyckling, lamm och grillat. Ni borde verkligen testa om ni inte redan gjort det!

Fortsatt trevlig helg nu allesammans, så hörs vi igen nästa vecka. 

 

Marockansk kyckling med chermoula

 4 portioner
  • 500 gram kycklingfilé
  • zucchini
  • 500 gram romanticatomater på kvist
  • salt och peppar
  • olivolja
  • färsk oregano
 
Chermoula:
  • 2 msk paprikapulver
  • 2 msk spiskummin
  • 1 msk flingsalt
  • 0,5 g saffran
  • 1 krm muskot
  • färskmald svartpeppar
  • 4 klyftor vitlök
  • 0,5 röd chili
  • 1 kruka koriander
  • 1 kruka persilja
  • 1,5 dl olivolja
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • citron
 
  1. Blanda alla kryddorna till chermoulan i en bunke och tillsätt finhackad chili, fint riven vitlök, vinäger, olivolja, citronskal och finhackad koriander och persilja.
  2. Marinera kycklingbrösten i chermoulan (gärna över natten, men minst 30 minuter) och lägg dem på en ugnsplåt.
  3. Skiva zucchinin och lägg den på plåten runt om kyckligen.
  4. Lägg kvisttomaterna med kvisten på plåten.
  5. Ringla över lite olivolja och oregano.
  6. Ugnsrosta kycklingen på 200 grader i cirka 20 minuter (beroende på storleken på filéerna).
 
Servera kycklingen tillsammans med grönsakerna, och eventuellt lite ris om man vill ha något extra till.