Powered by Jasper Roberts - Blog

Biff Lindström i gräddsky

Godkväll allesammans!
 
Hoppas ni fått en riktigt bra start på veckan idag? Som ni vet inledde jag och barnen denna veckan med en sjukdag i hemmets lugna vrå. Sonen börjar piggna på sig nu, men en extra dag hemma för säkerhets skull är inte att underskatta. Dottern är fortfarande febrig och snorig till tusen, men humöret är på topp vilket innebär att det bör gå på rätt håll för henne med nu. Själv då? Nja, att påstå att jag är på topp skulle vara att ljuga, så det gör jag inte, men det går definitivt äntligen åt rätt håll för min del också nu... Ja, förutom halsen och rösten då. Nej, jag kan fortfarande inte prata trots att det imorgon är exakt två veckor sen jag tappade rösten. Nåja, den kommer väl tillbaka tids nog i alla fall. Hoppas jag. 
 
Resten av denna veckan? Ja, förhoppningsvis kommer jag kunna gå tillbaka till jobbet, och barnen till skolan och förskolan vad det lider. Vi börjar bli ganska så rastlösa alla tre om jag ska vara ärlig.I övrigt är dock veckan ganska så lugn och oplanerad ännu så länge, så vi får se vad som händer.
Till helgen har jag dock lite mer saker inbokade, som jag ser fram emot väldigt mycket (så tills dess bara måste vi ha blivit friska). I helgen blir det nämligen Green Day konsert i Malmö för mig, sambon, min svägerska och hennes man. Barnen ska få spendera kvällen tillsammans med sin farmor. Jag var ett stort fan av Green Day i tonåren och jag har sett dem en gång innan, i Köpenhamn för ca sju år sedan, så det ska bli jättekul att få se dem igen verkligen. Helgen sedan ska avrundas med kalas hemma hos min guddotter som fyller 20 år. Minns ni att jag sa skrev häromdagen att februari är en enda lång kalas-månad för min del? Ja, och min guddotters 20-års kalas inleder månaden som sedan tar slut den siste februari med min bästa väns 35-års dag. Däremellan är det det ett x antal födelsedagar som ska firas, bland annat båda mina barns födelsedagar. Så ja, ni vet ju vad min nästkommande månad kommer bestå av med andra ord. Tårta och fest!
 
Just här och nu är det dock vardag i sitt esse som gäller. Vi väntar allihopa just nu på middagen som står och puttrar på spisen. Idag blir det en allt-i-ett-köttgryta med potatis som ska avnjutas. Jag kan säga att det luktar fantastiskt gott, så pass så magen liksom börjar kurra lite extra mycket.
Här på bloggen ska det dock bli en annan typ av kött idag, nämligen köttfärs. Närmare bestämt Biff Lindström, denna svenska klassisker bland husmanskosten, som antagligen kom till Sverige i mitten på 1800-talet via Ryssland. Så ja, kanske inte så svensk egentligen från början, men numera är den det definitivt i alla fall. Safttig och välsmakande med hjälp av rödbetor, kapris och dijonsenap. En husmans som går hem i alla lägen. 
 

Biff Lindström i gräddsky


4 portioner
  • 500 gram nötfärs
  • 1 gul lök
  • 1 ägg
  • 2 msk ströbröd
  • 2 msk kapris
  • ca 10 skivor inlagda rödbetor
  • 1 msk dijonsenap
  • ca 0,5 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 3 dl mjölk
  • 1 msk maizena redning
 
 
  1. Skala och finhacka löken.
  2. Blanda samman lök, nötfärs, ägg och ströbröd till en smidig färs.
  3. Grovhacka kaprisen och finhacka rödbetorna.
  4. Blanda ner kapris, rödbetor och senap i färssmeten.
  5. Krydda färsen med salt och peppar.
  6. Forma färsen till 8 lika stora biffar, och bryn biffarna.
  7. Lägg över biffarna i en ugnssäker form.
  8. Blanda samman mjölk och maizena, häll redningen över biffarna i formen. 
  9. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.
 
Servera biffarna tillsammans med skyn, kokt potatis, morotsstavar, extra kapris att strössla uppepå och ett härligt stort gäng med inlagd gurka.