Powered by Jasper Roberts - Blog

Pizzabullar

Hej allesammans!
 
Här sitter jag framför datorn med min frukost som vanligt. Frukosten som idag består av havregrynsgröt med äppelbitar och kanel i, och toppad med lite äppelmos och mjölk. Jag är en riktig periodare när det kommer till gröt, och nu är det evigheter sen jag åt det sist, men idag blev jag sugen. 
Hursom, hoppas ni alla haft en bra vecka hittills? Min har varit lugn och skön och behaglig ännu så länge. Mycket jobb denna veckan, men jag känner mig pigg och glad och ja, peppad på att jobba min mastodontvecka helt enkelt. Vet ni vad jag tror är en stor bidragande faktor till min energi? Jo, det faktum att jag nu tre dagar i rad har vaknat till fågelkvitter!! Dagarna tre har bjudit på fågelkvitter, solsken och upp emot tio plusgrader! Ja, ni hör ju själva, mitt drömscenario helt enkelt, så det är kanske förga förvånande att mitt humör har varit på topp! Visst, snön ligger kvar lite här och där, men mycket smälter bort och dagarna har blivit ljusare vilket innebär att vi äntligen går mot rätt håll. Våren, jag längtar innerligt efter dig! 
 
Vad har jag hittat på i dagarna då? Ja, förutom jobbat då. Min dotter fyllde 6 år i tisdags på själva Alla Hjärtans Dag och det firade vi så klart med hennes önskemat och tårta. Den unga fröken beställde köttbullar med potatismos och ketchup, och chokladbollstårta till efterrätt. Paketer blev det förstås också och hon fick ett högt efterlängtat hus till sina Barbiedockor som hon blev överlyckling för. Hon hade även önskat sig att få ta hål i öronen, så vi var nere och bokade en tid till på fredag. Hon är dock jättenervös samtidigt som hon längtar, så vi får se hur det går. Ångrar sig så gör hon, det är hennes öron och hon som får bestämma över dem. 
 
Idag tänkte jag att jag skulle bjuda er på något som alltid är bra att ha ett gäng hemma i frysen, speciellt om man har barn hemma, nämligen bullar! Nej, jag pratar inte om kanelbullar, även om det också förvisso kan vara bra att ha några i frysen, utan jag pratar om pizzabullar! Pizzabullar är perfekta att dra fram ur frysen när barnen, eller man själv för den delen, behöver fylla på med lite energi mellan målen. Barnen älskar dem, jag menar, vem uppskattar inte "pizza" till mellanmål liksom. Dessa är grundversionen av de jag brukar göra, men man kan givetvis fylla dem med precis vad man vill, helt efter eget tycke och smak. Precis som en riktig pizza.
 

Pizzabullar

 
 ca 30 bullar
 
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl flytande margarin
  • 50 gram jäst
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk oregano
  • ca 13 dl vetemjöl (eller annat mjöl)
 
  1. Värm mjölk och margarin tillsammans till 37 grader. Rör ut jästen i lite av mjölk och margarinvätskan. Fyll på resten av mjölken, oregano salt och vetemjöl. Arbeta samman till en deg och låt sedan jäsa i ca 45 min. 
 
  • 100 gram rökt skinka
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 400 gram passerade tomater
  • 2 msk oregano
  • 2 msk basilika
  • riven ost
  • salt och peppar
 
  1. Skär skinkan i små bitar. Hacka lök och vitlök.
  2. Fräs lök och vitlök i olivolja. Tillsätt krossade tomater, oregano, och basilika. Låt puttra ca 10 min och smaka av med salt och peppar. Låt svalna.
  3. Ta upp degen och knåda den. Dela den i tre delar och kavla ut varje del till en rektangel.
  4. Bred ut tomatsåsen på degen i ett jämt lager och strö sedan över skinkan och riven ost.
  5. Rulla ihop degen och skär varje rulle i 10 bitar.
  6. Lägg bullarna i muffinsformar och låt jäsa i ca 30 minuter.
  7. Pensla varje bulle med uppvispat ägg och strö över lite extra oregano.
  8. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 8-10 minuter.
 
Ta sedan med dem på utflykten och ät dem som mellanmål eller till lunch, då gärna med en god sallad. De som blir över funkar utmärkt att frysa in och ta fram vid behov.
 
Tips!
Har man väldigt bråttom, eller bara vill göra det så enkelt som möjligt för sig själv, så kan man köpa ett färdig pizzakit i butiken. Då slipper man göra både deg och sås. Peta i fyllning bara, rulla ihop och grädda. Färdiga på en kvart!