Powered by Jasper Roberts - Blog

Saffranslax

Välkommen måndag!

Solen strålar och luften är frisk, hösten i sitt esse helt enkelt! Jag var ledig i helgen, och det var precis vad jag behövde verkligen så idag har energin flödat igen och det är en riktigt härlig känsla! Jag hoppas att ni andra också haft en riktigt bra helg! Vad har ni hittat på?

Min helg började i idottshallen i lördag tillsammans med min son och hans innebandyträning, den första för säsongen. Han tycker det är jätteroligt att spela och har frågat större delen av sommaren när de startar igen. Härligt att se dem komma igång igen. Innebandyn följdes av en shoppingrunda inne i Växjö, och sen däckade jag när jag kom hem, helt och hållet. Den tuffa arbetsveckan tog ut sin rätt och jag sov bort heeeeeela eftermiddagen och större delen av kvällen i min dotters säng där jag somnade när hon och jag kollade på You Tubevideos tillsammans. Ja, det var tydligen precis vad jag behövde med andra ord... I söndags var jag genast mycket piggare, och det var Leos Lekland för hela slanten! Sonen var bjuden på kalas där, så vi passade alla på att stanna och leka, och sen träffade vi på vänner när vi var där, så kalaset blev en heldag och både barnen och vi var mer än nöjda när vi kom hem. Härlig söndag, minst sagt.

Idag började jag och dottern veckan med ett tandläkarbesök, och hon skulle laga en tand för första gången. Jag ska erkänna att jag var lite nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon bara är 5,5... Hon var en riktig stjärna dock och min oro var helt i onödan. Hon gapade på som en riktig kämpe och tanden blev lagad helt utan bedövning till och med - hon är minst sagt mycket modigare än sin tandläkarrädda mamma om man säger så - och jag är givetvis stolt som en tupp! 

Nu har vi landat hemma igen efter jobb, skola och förskola och barnen sitter i soffan. Min son tog med sig en kompis hem från skolan och de har just i detta nu fullt upp med att bygga träd och hus i Minecraft. Själv sitter jag bänkad med laptopen i knät och tänkte att jag skulle bjuda er på lite mat, vad sägs om det? Sugna? Bra! Idag tänkte jag bjuda er på lite fisk, nämligen lax som tillagas i en gyllengul saffranssås. Saffran är ju fantastiskt gott, och ja, man kan absolut äta saffran året runt, det är inte bara begränsat till vinterhalvåret, eller bakverk för den delen! Nej, saffran är minst lika gott att ha i mat, och har ni inte testat än så är det hög tid nu. 

 

Saffranslax

 
4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • 1 stor zucchini
  • 5 dl matlagningsgrädde
  • 1 paket saffran
  • 2 tsk rosmarin
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skiva zucchinin i ca 0,5 cm tjocka skivor och lägg dem i botten på en ugnssäker form. 
  2. Salta och peppra zucchinin.
  3. Lägg upp laxfiléerna på zucchinin.
  4. Banda samman matlagningsgrädden med saffran och rosmarin, salt och peppar. OBS! Var inte rädd för att salta här, då det krävs ganska mycket salt för att få fram smaken i såsen. 
  5. Häll såsen över laxen.
  6. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.
 
Servera tillsammans med kokt ris.
 
 
#1 - - Lena:

Mums, detta måste jag verkligen testa! :)