Powered by Jasper Roberts - Blog

Asiatisk kycklingfärs med nudlar

Hej hej!
 
Här sitter jag en ledig torsdagseftermiddag framför datorn med en kopp kaffe i handen. I soffan vid sidan om mig sitter min son och hans bästa kompis och spelar Minecraft på tvn. Just nu bygger de en träkoja, och är visst inte helt överens om var lampor och dylikt ska sitta i kojan... Det är inte alltid lätt att kompromissa, men en ack så otroligt viktigt sak att lära sig. Det är intressant att sitta och lyssna på dem måste jag säga, höra hur de diskuterar fram och tillbaka, blir lite smått "osams", men sen ändå kommer fram till en lösning som båda är nöjda med. Tänk vilka kloka små 7-åringar de är!
Nåväl, ledig torsdag som sagt och jag och min dotter har huserat här hemma själva idag på förmiddagen. Själv har jag mest bråkat med tvättberget som växt till sig alldeles för mycket under denna veckan tycker jag. Vi har även hjälpts åt att städa dotterns rum, och lekt fiskedamm i vardagsrummet. Lugnt och skönt med andra ord (tvättberget till trots).
 
Sonens kompis ska hem om en liten stund och sen inväntar vi bara sambon innan vi drar iväg en sväng. Vi ska hem till vänner där vi ska bli bortskämda med både middag och fika idag nämligen. Vardagslyx i sitt esse liksom. Vad det blir för gott har jag ingen aning om, men det är ju liksom det som är del av charmen - överraskingsmomentet. 
 
Idag är det ju för övrigt 1 september... Ja, nu är den första höstmånaden officiellt här. Jag tycker om hösten i alla sin charm. Det är något speciellt med att få mysa ner sig i soffan om kvällarna under en filt med en kopp te medan man lyssnar på vinden som viner utanför fönstret. Kanske tända en brasa i kaminen och lyssna på det liksom smattrande ljudet från elden. Ja, hösten har definitivt sin charm! Det enda negativa är den där årstiden som kommer efter hösten... men det tar vi en annan gång. En årstid i taget. 
Visserligen har vi haft det ganska varmt och skönt idag, men hösten innebär ju också att man kan ta fram sina stora grytor, gratängformar och de lite "tyngre" maträtterna igen. Ja, den där värmande höstmaten går verkligen inte av för hackor om ni frågar mig! Än är det dock som sagt fortfarande relativit varmt så jag tänkte att vi kunde inleda september månad med en värmade rätt som samtidigt är väldigt lättsam, både att tillaga och äta. En kycklingfärsröra med smaker från asien som serveras på en bädd av färsk spenat och ett gäng äggnudlar. Ja, mina vänner, det är helt enkelt fantastiskt gott! 
 

Asiatisk kycklingfärs med nudlar


4 portioner
  • 500 gram kycklingfärs
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk ingefära
  • ca 20 cm purjolök
  • 2 tsk curry
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 morötter
  • 2 msk japansk soja
  • salt och peppar
  • 1 påse spenat
  • 4 nystan äggnudlar
 
  1. Skala och riv vitlöksklyftan. Ansa och hacka purjolöken.
  2. Skala och strimla morötterna tunt.
  3. Hetta upp olja i en stekpanna tillsammans med curry, vitlök och ingefära. Fräs i ca 1 minut.
  4. Rör ner tomatpurén, morötterna och kycklingfärsen.
  5. Stek tills färsen fått fin färg och är genomstekt.
  6. Smaka av med soja, salt och peppar.
  7. Koka äggnnudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.
 
Servera spenat i botten på tallriken, toppad med nudlar och sedan toppad med en stor slev välsmakade färsröra. Servera dessutom med lite extra japansk soja vid sidan om.
 
 
#1 - - Josefine:

Åh vad de ser gott ut 😍