Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling Stroganoff

Hej, hej!

Long time no see, som man säger. Ja, jag har haft en liten ofrivillig, kort, bloggpaus mer eller mindre den sista veckan. Varför? Ja, mina vänner, jobbet, helt enkelt. Eller kanske snarare orken. Jag lägger ner mycket energi i mitt jobb, vilket jag tycker är kul, och det resulterar i att orken ibland tryter lite extra på hemmaplan, i alla fall efter en intensiv arbetsperiod som dessa sista veckorna varit. Så, väl hemma är det bara barnen som gäller och allt annat får gå på sparlåga, så även bloggandet. Nu är jag dock ledig både idag imorgon, och samlar energi som bara den! 

Här hemma är det dock fullt ös just nu eftersom jag fick ett barn mer än vanligt med mig hem från skolan. Min son tog med en kompis hem, och de har precis ätit mellanmål och sitter nu bänkade i soffan och spelar Minecraft. Ja, mycket Minecraft-spelade blir det här hemma då det är min sons absoluta favoritspel, och ni kan tro att han är en fantstiskt skicklig byggare. Ja, jag skryter så klart, men det får man göra ibland tycker jag! Jag är så galet stolt över det barnet, över båda mina små trollungar. 

I övrigt är det kalasande som står i almanackan igen. Min sambo fyller år på fredag, så till helgen fylls huset med god mat och en massa gäster som, förhoppningvis, ska tycka om den. Jag och barnen har varit och hämtat upp födelsedagspresenten idag, och jag tror att en viss sambo kommer bli ganska nöjd med den om man säger så. Fingers crossed! Vad gäller gästerna så blir vi en litet härligt gäng, och vad gäller maten så kommer det med allra största säkerhet stå kyckling på menyn. 

Kyckling äter vi mycket här hemma då dels alla i familjen tycker mycket om det, och dels för att man kan variera det i alla oändlighet verkligen. Det finns inte mycket som man inte kan göra med kyckling faktiskt, vad sägs om exempelvis en variant av något så klassiskt som Korv Stroganoff? Ja, Kyckling Stroganoff låter kanske lite annorlunda, men jag lovar att det är alldeles fantastiskt gott, och som grädde på moset: snabblagat och billigt. Snabb, enkel och god vardagsmat! 

Kyckling Stroganoff

 
4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • 1 liten purjolök
  • 2 tsk paprikapulver
  • 0,75-1 dl ketchup
  • 1 msk senap
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1,5 dl vatten
  • 2,5 matlagningsgrädde
  • salt och peppar
 
  1. Strimla kycklingen och hacka purjolöken.
  2. Fräs löken och kycklingstrimlorna tillsammans med paprikapulvret.
  3. Tillsätt ketchup, senap, vatten, matlagningsgrädde och smulad buljongtärning.
  4. Låt puttra på svag värme i några minuter. Red eventuellt av till önskad konsistens.
  5. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera gärna tillsammans med ris och ett härligt gäng kokta grönsaker.