Powered by Jasper Roberts - Blog

Fläsk- och kålpytt med kall limesås

Välkommen måndag!
 
Vet ni vad? Idag är det exakt en vecka kvar till Halloween! Vad innebär det? Jo, att vi måste ha lite Halloweenmat och annat Halloweengottis på bloggen denna veckan förstås! Ni som hängt med mig ett tag vet att jag tycker det är jättekul med Halloween, och att det mer och mer börjar göra sitt intåg även i vårt avlånga land. Mer Halloween åt folket helt enkelt! Pumpor, spöken, häxor och spindlar i massor ska det vara, och inte bara vad gäller dekorationer, nej, det ska finnas med på mat- och fikabordet också förstås! Vad ska man hitta på för något gott då? Jag har en hel Halloweenkategori här på bloggen med massot av tips och idéer, så kika in där om ni inte redan gjort det vetja!  
 
Vad händer då denna vecka utanför bloggen tro...? Jobb, hör och häpna... Haha! Arbetsveckan börjar med ett möte denna måndag och fortsätter sedan med ytterligare ett möte imorgon och sedan ett studiebesök på onsdag tillsammans med hela arbetsgruppen. Så ja, ni hör ju själva, det går inte nöd på mig, jag har minsann och göra. Hur kul är det dock att snacka jobb en massa? Nä... Vi återgår till maten tycker jag nog!
 
Här och nu, denna veckan så måste vi ju nämligen passa på att fylla på den där Halloweenkategorin ännu mer tycker jag, eller vad säger ni?? Jo, jag menar väl det! Japp, det är dags för ännu en omgång av TEMA: HALLOWEEN! Idag tänkte jag att vi skulle fylla på en en skål med hjärna... Ja, läskig lilafärgad hjärna som blivit något mörbultad... Hahaha. Ok, nej, det är så klart inte hjärna på riktigt, inte på något sätt, utan snarare en fantastiskt välsmakade fläskpytt som blir läskigt lila med hjälp av rödkål. Enkel, lättlagad mat åt hela familjen, som ger den där lilla creepy känslan på tallriken. 
 

Fläsk- och kålpytt med kall limesås


4 portioner
  • 500 gram benfri karré
  • 1 tsk chiliflingor
  • 1 msk kycklingfond
  • 0,5 dl vatten
  • 2 tsk rapsolja
  • 1 "tumme" färsk ingefära
  • 2 vitlöksklyftor
  • 0,5 huvud rödkål
  • 0,5 huvud spetskål
  • 1 lime
  • 2 dl creme fraiche
  • salt och peppar
 
  1. Skär karrén i strimlor.
  2. Blanda samman chiliflingor, kycklingfond, vatten, olja, riven ingefära och pressad vitlök. 
  3. Häll blandningen över karrén och rör runt. 
  4. Strimla röd- och spetskålen fint. 
  5. Bryn karréstrimlorna i en stekgryta tills de är genomstekta: ca 5-7 minuter, beroende på hur tjocka strimlor du skurit. Lyft ur köttet ur grytan och lägg vid sidan om så länge,
  6. Fräs kålen så den blir lite mjuk, ca 5 minuter.
  7. Lägg tillbaka köttet i grytan och låt allt steka tillsammans i några minuter.
  8. Smaka av med salt och peppar.
  9. Limesås: Riv skalet av limen och blanda sedan creme fracihe med limeskal- och saft. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera fläsk- och kålpytten tillsammans med en klick av den kalla såsen.