Powered by Jasper Roberts - Blog

Gratinerad tacokyckling

Godmorgon allesammans!
 
Hoppas ni alla fått en god natts sömn och vaknat upp till en lika underbart solig torsdagsmorgon som jag!? Ja, idag lyser solen från klarblå himmel, och tur är väl det med tanke på att jag ska på student idag! Mina kusiner Michaela och Angelica tar studenten idag nämligen och det ska givetvis firas med pompa och ståt! Jag fick nyss en snap från Michaela, som även är min guddotter, från deras champagnefrukost, och jag minns själv hur jäkla stolt och lycklig man var på studentdagen... Ja, även om det nu är några år sedan min egen så minns jag det väl. Det ska bli så kul att se dem bli utsparkade idag från samma gymnasieskola jag själv gick på när det begav sig. Finkläderna hänger på galgar och väntar och presenterna är inköpta, det är bara korten som ska skrivas också, och sen är det full fart framåt mot Blekinge! Ja, efter jag hämtat upp min son från skolan dvs.
 
Jag var inte så gammal när jag blev gudmor åt Michaela, bara 15 år gammal om jag räknat rätt, men den där ungen har alltid stått mig nära och jag håller henne varmt om hjärtat kan ni tro. Just nu, så här idag, fattar jag dock inte riktigt vad som hände... Det känns inte som att det var så där fasligt länge sedan jag satt med henne i knät i min mammas hall och tröstande henne när hon var ledsen och ingen annan dög än "Jejje" som hon kallade mig. Nej, nu blev jag ju genast gammal, haha! 
 
Skämt å sido, det ska bli riktigt kul att få fira henne och ni känner ju mig vid detta laget, matnörd som jag är, så ser jag fram emot maten och fikat hemma i min mosters trädgård tillsammans med hela tjocka släkten. Desto fler desto roligare tycker jag alltid! Vad det blir som kommer serveras har jag ingen aning om, men kikar ni in på @vardagsmatalajess på Instagram så får ni uppdaterigar på allt det goda i vanlig ordning.   
 
Här och nu ska det dock först och främst bli vardagsmat, eller ja, helgmat denna gången faktiskt. Jag tänkte dela med mig av ett tacosmakande recept som jag faktiskt fått just av min guddotter Michaela för ett litet tag sedan. Detta var något de tydligen gör på jobbet ibland och hon tyckte jag skulle testa. Sagt och gjort, och det var inte sista gången vill jag lova! Mör kyckling med fantastiskt mycket smak som både vi och barnen älskade, som dessutom sköter sig själv i ugnen. Perfekt alternativ till den sedvanliga fredagstacosen imorgon, eller varför inte testa redan ikväll vetja! 
 
Ha en riktigt härlig torsdag mina vänner, det tänker jag ha! 

Gratinerad tacokyckling


4-6 portioner
 
  • 800 gram kycklingfilé
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 påse tacomix
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 förpackning fetaost
  • 150 gram soltorkade tomater
  • salt och peppar
 
  1. Krydda kycklingfiléerna med salt och peppar och lägg dem i en ugnssäker form. 
  2. Pressa vitlökklyftorna över kycklingen och massera in den lätt.
  3. Grovhacka de soltorkade tomaterna och fetaosten och strö ut det över kycklingen. 
  4. Blanda samman matlagningsgrädde, creme fraiche och tacomix (ta bara en halv påse om man vill ha lite mildare smak) till en sås. 
  5. Häll såsen över kycklingen. 
  6. Gratinera på 200 grader i ca 30-45 minuter, tills kycklingen är genomstekt.
 
Servera tillsammans med ett gäng krispiga nachochips, ris och en god sallad.  
 
 
#1 - - Anonym:

Var hittar jag recept? 😊

#2 - - tess:

Ohh, det där såg vansinnigt gott ut! :D

#3 - - Erika:

Åh kul med studentfirande! 😊
Själv så ska min systerson ta studenten nästa fredag så de ska bli roligt o gå på!

#4 - - Per:

Gott och lättlagat. 😊

Svar: Kul att höra! :-D
Jessica Fransson